Annikka Kronlid Arvidssons installation ”Mörk Materia”, olja på duk med objekt, så som skruvar och verktygsdelar, som ligger på en hylla fastsatt i dess nederkant. Målningen påminner om en mörk, snårig skog.

"Mörk Materia"

2020-10-06 13:11

Annikka Kronlid Arvidsson på Galleri Lokal1

”Mörk Materia, bilden som formar orden som formar tanken som formar oss” är rubriken på det projekt som Annikka Kronlid Arvidsson sökte och fick ekonomiskt bidrag från KC Nord för att genomföra.
Utforskandet i projektet, hur dikt, bild och tryck kan bindas samman, har dels resulterat i en handbunden bok med dikter och träsnitt, dels en utställning med målningar och modeller. Boken har tryckts i en upplaga av 70 exemplar. Några av dem är tänkta att bli nerbäddade i en exklusiv box. Två av dem är redan klara och finns med till försäljning i utställningen på Galleri Lokal1.

När Annikka Kronlid Arvidsson för några år sedan höll på att deppa ihop över allt elände i världen; den ökande rasismen, främlingsfientligheten, egoismen och att människor, flyktingar, som blivit hennes vänner, skickades tillbaka till misär och ovisshet i sina krigshärjade hemländer, tappade hon kraften och lusten som konstnär. Hon kände sig som en mörk materia utan energi och reflekterande ljus. Färgerna försvann och på den vita duken framför sig kunde hon bara krafsa ner några obestämbara streck med en kolbit. Det var då hon lite försiktigt prövade att skriva ner ord som blev till meningar:

”Kunde inte längre hitta
använda färgerna.
Det var som ingenting fanns här
Omkring mig
i mig.
Överallt egentligen.
Såg mig i spegeln. Ingen var där
Inte för någon.”

Meningarna blev till en jordnära vardagspoesi och hon kände att språket började alstra energi. Färgerna letade sig tillbaka och enkla teckningar infann sig, som hon kunde skära träsnitt och etsa plåtar av.
I den nyss utkomna diktsamlingen Mörk Materia, tryckt och utgiven av Nordingrå Konstnärsverkstad, finns hela denna process återgiven. Även hantverket, att göra träsnitt, kom med i en dikt.

”Det regnar, regnar det?
Nä, det är bara skärkniven
Som gjort sådana linjer på stocken.
Så tydliga.
Hårda?
Nej, nej,
inte alls stela utan alltså som sagt
ger sken av att vara något så flyktigt
som regn.
Mot ett fönster eller
snarare längst med glaset
strömmar vattnet från himlen.

Modellerna i blandteknik och metall mitt i lokalen har fått titeln Aningslösa och Avgrund. Den första omsluts av en ring med vita figuriner, som lätt och ledigt leker, dansar och kopulerar. Som kontrast står modellen Avgrund där en ensam, till synes övergiven, miniatyr i mässing sitter med hängande ben över en avgrund där två hajliknande verktygsgap ser ut att simma runt, färdiga att hugga.

Annikka Kronlid Arvidssons skulptur ”Avgrund” av återvunnet material. En ensam miniatyr i mässing sitter med hängande ben över en avgrund där två hajliknande verktygsgap ser ut att simma runt.
Annikka Kronlid Arvidsson, Avgrund, metall, modell.


Mörk Materia
heter även målningen beskriven som ”olja på duk i installation”. Den har en intressant hylla fastsatt i sin nederkant, fullproppad med upphittade verktygsdelar och andra historiska fynd från den handsk- och skofabrik som en gång höll till i Galleri Lokal1, allt väl använt och skönt slitet. De rostiga muttrarna, spikarna, plattorna och beslagen har en rostig petroleumfärg, som verkar klättra uppåt, in i målningen ovanför. Där brer en snårig skog av kvistar och grenar ut sig, som påminner om den ensamme, stackars vandraren i Dantes Inferno. Han som tvingas ta sig igenom ”en nermörk skog”, för att över huvud taget ha en chans att komma ut på andra sidan.

Målningarna i Annikka Kronlid Arvidssons utställning går från mörkt svartbrunt till ljust grågrönt och guldockra. I utställningens avslutande målning infinner sig en öppning, ljuset anas och ger den stillhet i själen, som också, enligt Annikka Kronlid Arvidsson, månaden oktober, ”mittemellanmånaden”, ger.

Om en vecka är det dags för ÖKKV:s 40-årsjubileum med en medlemsutställning uppdelad på Galleri Lokomotiv och Örnsköldsviks museum. Där kommer Annikka Kronlid Arvidsson visa mer av sitt projekt Mörk Materia.


Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist

Volym 2020-10-06

Länk till artikel

Karin Lundqvist, Härnösand, tidigare bibliotekskonsulent för Region Västernorrland, fil. kand. i engelska, nordiska språk, litteratur-och konsthistoria, har skrivit litteraturrecensioner och krönikor för dagspressen, facktidningen Biblioteksbladet, kulturtidskriften Provins och om konst för Volym.
Jonas Lundqvist, Härnösand, konstnär/keramiker, gick ut Konstfack 1973, tidigare lärare på ABFs konstskola och teckningslärarutbildningen i Umeå, hemslöjdskonsulent på Region Västernorrland, har fotat genom åren, främst för Provins och Volym. 

 


Tillbaka till toppen