Dansare interagerar och tar över rörelsen som återges i ett skulpturalt verk föreställande en stor tavla inom vars ram en ängel sveper undan natthimlen.

Norrdans synliggör den offentliga konsten

2021-07-26 12:34

Utvalda offentliga konstverk och artefakter i Sundsvall, Östersund, Örnsköldsvik och Umeå synliggörs denna sommar av Norrdans. Intill verken finns en QR-kod och när den skannas utspelar sig ett dansverk i mobilen i form av en film med dans och rörelse utförd på plats och i relation till verket. Projektet har fått namnet ”Motion Portals” och bygger på en idé av danskonstnären Malika Ali från Tyskland. Tanken är att ge offentlig konst nytt liv och nya perspektiv. Projektet genomfördes aldrig i Tyskland men har nu blivit verklighet i Norrland.

På Köpmangatan i Sundsvall är det koreografen själv, Malika Ali, som utför ett solo i relation till Nils Wedels närmast bortglömda, flera kvadratmeter stora mosaik ”Folkvimmel” på gamla posthusets yttervägg mot Köpmangatan. Trafiken drar förbi och mitt framför verket står en lyktstolpe, men den utnyttjas i koreografin. Här handlar det i hög grad om att synliggöra ett bortglömt och försummat konstverk. 

Mosaik i glas och marmor på en yttervägg i abstraherade kubistiska färgytor föreställande ett folkvimmel.
Nils Wedel, ”Folkvimmel”, mosaik i glas och marmor från 1955 på Köpmangatan vid gamla posthuset. ©Nils Wedel/Bildupphovsrätt 2021. 


Intressant blir det också när Malika Ali tillsammans med dansarna Matthew Rawcliffe och Johanna Forsehag ger sig på Linnea Jörpelands skulpturala verk ”Gryning” och ”Mötet” i Sundsvalls inre hamn. Samtidigt som konstverken ses ur nya perspektiv utmanar konsten dansarna.

”Gryning” är utformad som en flera kvadratmeter stor tavla inom vars ram en ängel sveper undan natthimlen med dess stjärnor. I samspel med verket utför Matthew Rawcliffe och Johanna Forsehag en energiladdad och uppvaknande koreografi där de tar över ängelns rörelsemönster och riktar det mot havet och betraktaren.

”Mötet”, det andra av de tre verk som ingår i Linnea Jörpelands gestaltning ”Skeenden” i inre hamnen, handlar om ett möte mellan en man i kattkostym och en katt. Verket behöver egentligen ingen förstärkning, det är roligt, tankeväckande och smått galet i sig självt. Koreografin lägger sig strax intill och spelar med, inspirerad av mötet mellan katten och kattmannen.

Andra platser i Sundsvall som begåvats med dansfilmer är Rikstelefonkiosken på Stora torget och fontänen i Vängåvan. När inspelningen gjordes hade inte vattnet släppts på i fontänen så dansarna rör sig på det skyddande överdraget av trä. Det är vår, lövträden är kala och dansarna har mössor på sig. Vid mitt besök en varm sommardag sprutar vattnet ur fontänen och den omges av lummig grönska. Tiden går obevekligt framåt.

Totalt har 20 platser i fyra städer fått en QR-kod med dansfilm. Varje film är ett par minuter lång. De går inte att hitta dem på Internet (eller det är mycket svårt) utan intresserade hänvisas till att ta en promenad och skanna QR-koder.


Text och foto: Karin Kämsby

Volym 2021-07-26


Här finns Norrdans Motion Portals:

Umeå
Tunneln vid Järnvägstorget, konstverket Lev! ”Sara Lidmans tankegångar”.
Årstidernas park, konstverket Constructing a New World “Jungle gym”.
Järnvägstorget, konstverket Grön eld.
Operaplan, konstverket Laddningsplats för ljushuvuden.
Konstnärligt campus, konstverket Julia.

Sundsvall
Folkvimmel av Nils Wedel, en mosaik i glas och marmor från 1955 på gamla posthusets vägg mot Köpmangatan.
Rikstelefonkiosken på Stora torget.
Vängåvan, fontän av Sogfia Gisberg.
Nya Hamngatan 15 Mötet av Linnea Jörpeland.
Nya Hamngatan 19 Gryning av Linnea Jörpeland.

Örnsköldsvik
Framnäskajen vid Fjällräven Center, konstverket Tellus.
Örnsköldsviks museum och konsthall, konstverket Gestalt i Storm.
Storgatan/Köpmangatan, konstverken Jimmys.
Gamla stationshuset.
Trappan vid Arken, konstverket Det tidlösa landskapet.

Östersund
Badhusparken, konstverket Far och son.
Dalhemsparken, träramen bredvid utegymmet.
Stortorget, konstverket Kören.
Skateparken, under Frösöbron.
Vägtunnel mot körfältet, konstverket Sköldpaddshjärtat.

 

Länk till artikel

Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.

 

 

 


Tillbaka till toppen