Mats Jonsson, Avgrunden, 2018, serie för Arbetet (bilden är beskuren).

Nya Norrland

2018-06-21 11:15

Mats Jonsson ställer ut på Härnösands konsthall

Förväntade mig inte färg när jag kom till Härnösands konsthall för att besöka Mats Jonssons utställning med serieteckningar. Det blev en mycket positiv överraskning att få se de uppförstorade sidorna från bland annat boken Nya Norrland. Här är bara några av sidorna tryckta i svartvitt, de flesta i färg. Bilderna varvas i de två rummen med svartvita originalteckningar i bildserien Utomhus och Barnboksillustrationer. Tillsammans bildar allt en stilren vacker helhet. Texten är en viktig del i hans arbete men i originalteckningarna har den fått stå tillbaka för bildens språk, vilket ger en behövlig paus i all information som finns i serieteckningarna.

Som ett lapptäcke i en norrländsk färgskala har konstnären/författaren skickligt sytt ihop sin berättelse med glesbygds-söm där svarta nervtrådar skildrar saknad, ångest, vemod och vrede över ett samhälles uppgång och fall. Det handlar om Bollstabruk, Mats Jonssons hembygd. Från barndomens optimistiska framtidstro, genom hopp och förtvivlan, gemenskap och splittring, går berättelsen på slutet över till återvändandet. Och det som nu bara finns i minnet, likt demoner. Här skildrar Mats Jonsson också sitt eget dilemma, skulden över att bo i storstaden, att själv vara en del av problemet som håller på att förgöra landsbygden. Mer ångest. Men han syr ihop det med en svart humor som tillsammans med igenkännandets lockelse gör att jag tar mig igenom serieromanen Nya Norrlands alla trådar och kan inte undgå att bli känslomässigt berörd. Ett högaktuellt tema, och jag vill hoppas på en fortsättning av berättelsen, kanske vänder det, mot ett riktigt Gott Nytt Norrland.

Mats Jonsson, Avgrunden, 2018, serie för Arbetet. ©Mats Jonsson.
Mats Jonsson, Avgrunden, 2018, serie för Arbetet.
©Mats Jonsson.