Maev Lenaghan, "Island of Stone", träsnitt. ©Maev Lenaghan/Bildupphovsrätt 2019.

”Rooted in silence”

2019-10-24 11:45

Maev Lenaghan ställer ut på Galleri Lokomotiv

Maev Lenaghan var grafikstipendiat på Örnsköldsviks kollektiva konstnärsverkstad 2018 och i Galleri Lokomotiv visas nu bilder och artist books där konstnären arbetat i träsnitt, linoleum, torrnål och med text.

Det känns tyst i lokalen, inte ens de två större bilderna i svart och orangerött i utställningen ger något ljud ifrån sig. Så finstämd lågmäld att det nästan är så att man vill gå fram och lägga örat intill bilderna för att få höra vad de säger. För här finns berättelser och kanske kommer de klarast fram i de tre böcker som visas. Det är nära att man missar dem där de lite diskret ligger i den inre delen av galleriet. Omslagen till böckerna går i en försiktig färgskala från ljusbeige till dovt blågrått, stillsamt vackra, behagliga att ta i.

Det är helt klart att papperet som Maev Lenaghan tryckt på är noggrant utvalt, för att vara optimalt till bildtrycket men också för känslan när man håller boken i handen. Det bjuder på en speciell upplevelse. Känna, öppna, bläddra, veckla ut. Här möts jag av historier som strömmar ut ur de öppnade gömmorna, allt i samklang med materialet, det använda träet för bilden, papperet. Ett konstverk, ett hantverk, där för hand satta texter är tryckta med samma omsorg som bilderna.

Jag fastnar för boken i grått där en älg är tryckt nere i det högra hörnet av omslaget. Den innehåller en berättelse om konstnärens starka naturupplevelse i en skog. Uppslagen i boken består av en bild, träsnitt, samt en kort tillhörande text. I mitten av boken slår texten BANG emot mig i gult. Drama i djupa skogen! Det ligger en liten underfundig humor bland tryck och satta typer.

I några av de bilder som visas i utställningen finns en återkommande form. De mörka uppstickande topparna som liknar övertäckta stenstoder. Tysta står de där utplacerade i bilderna, kanske med vatten runtomkring och kanske med en tänkt relation till varandra. Det känns spännande, något blicken vill utforska närmare.

Ja, hela utställningen kräver ett inlyssnande. Där i linjerna, mellanrummen, inte helt uttalat, finns ett språk i tysthetens tecken där avståndet mellan linjerna är det avgörande.

Volym 2019-10-24