Installationsvy från Sebastian Mügges utställning på Sundsvalls museum. Mot en blåmålad vägg ses en platsspecifik storskalig teckning med människor, föremål, rutmönster och ett landskap som flyter in i varandra.

Sebastian Mügge gestaltar Sundsvall: en stad i blått

2021-02-19 17:41

"Vill du förfesta med oss?" på Sundsvalls museum

Om Sundsvalls museum vore öppet skulle besökarna mötas av en värld i blått. Konstnären Sebastian Mügge har skildrat staden Sundsvall genom att teckna med kol på blåmålade väggar. Lite varstans bryter vita partier av och effekten blir att det ser ut att ligga ett blått filter över teckningarna.

Sebastian Mügge har letat efter Sundsvallsbilder på sociala medier och i museets samlingar eller gjort egna iakttagelser på stan och sedan skissat i A4-format. Skisserna ligger till grund för de storskaliga kolteckningarna på väggarna. Även blyertsskisserna – ett hundratal – visas i utställningen, ofta med handskrivna kommentarer om var bilden är hämtad och vad den föreställer. Bilderna från sociala medier är avidentifierade. Det färdiga resultatet är en gestaltning av en stad, en kultur och ett socialt sammanhang. Det i högsta grad platsspecifika verket har vuxit fram i museet och kommer att tvättas bort när utställningsperioden är över. Det enda som blir kvar är en målning på en av väggarna av en kvinna iförd hög hatt som tittar i ett mikroskop.

Visuellt är intrycket kaotiskt. Bilder blandas vilt och motiven återges i skalor långt från de verkliga. Vissa saker har förstorats och blivit gigantiska, andra har krympts. Den som vill kan roa sig med att hitta de koltecknade väggbildernas motsvarighet bland skisserna, allt finns där. Arbetarstaden Sundsvall personifieras av sågverksarbetare Sigvard Andersson, drabbad av sågverkssjuka och porträtterad 1977 iförd skyddsmask. Industristaden Sundsvall representeras av det nedlagda Coronabageriet, en gång Norrlands största, mitt emot järnvägsstationen. 

Detalj av kolteckning, ett porträtt i halvfigur av arbetare iförd skyddsmask och arbetskläder.
Sebastian Mügge, detalj av platsspecifik kolteckning som visar sågverksarbetare Sigvard Andersson.
©Sebastian Mügge/Bildupphovsrätt 2021. 


Men Sundsvall är också staden där en kvinna ogenerat kan lägga ut sin favoritklitorisstav på sociala medier. Uppförstorad på den blå väggen liknar den en annan kvinna, iförd huvudduk, från ett främmande land, med ett barn på armen.
Det är staden där en leende simmerska frustar i vattnet samtidigt som en högrest gestalt ur Per Olov Enquists ”Tribadernas natt” sveper fram genom gatorna.
Det är den egensinniga, stolta staden där broar byggs, staden där svärdet från Högom stöter genom historien. Ett gapande rovdjur, eller är det en hund, med blottade huggtänder vittnar om dess råa hårdhet.
Det är staden där träpatronernas mönstrade golv bildar bakgrunden till de liv som levs här och nu.
Det är den blå staden, blå som havet, blå som bluesen.
Staden som bjuder in till förfest.


Text och foto: Karin Kämsby

Sebastian Mügge föddes i Bonn, Tyskland 1981, utexaminerades från Umeå konsthögskola 2011 och bor i Kristianstad.


Volym 2020-02-19 

Länk till denna artikel

Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.




Tillbaka till toppen