Kaj på Höjda/Kaj Persson, Skymning, målning, akryl. Bilden är något beskuren. ©Kaj Persson.

Situationer

2019-10-02 16:32

”Kaj på Höjda” ställer ut i Sundsvalls konstförenings nya lokaler

Det lyser blått när Sundsvalls konstförening visar nya målningar av Kaj Persson. I höstens öppningsutställning i föreningens nya lokaler har han dock utelämnat efternamnet. Han framträder under sitt nom de guerre: Kaj på Höjda.

Det är ljus och mörker, action och rörelse i de 28 målningar som fyller lokalen. Utställningens titel är ”Situationer”, en korthuggen sammanfattning för hastigt uppfångade ögonblicksbilder, som konstnären bevarat i minnet och bearbetat i sitt måleri. Bilderna är därmed inte hastigt hopkomna. De tycks alla handla om avgörande eller slumpartade ögonblick i människors historier och öden. Ofta farliga situationer där de avbildade figurerna kanske själva inte är medvetna om sin utsatthet eller anar det hot, som lurar därute. Men med intuition och inlevelseförmåga har konstnären uppfattat deras belägenhet och förmedlar den till oss. En oftast privilegierad konstpublik kan under bekväma former begrunda medmänniskors sköra livsbetingelser. Konstnärens virtuosa handlag väcker beundran – men ännu mera empati.

Titlar som Sorg, Armkrok, Trängd, Livet är skört säger vad det är fråga om i Perssons bilder. Jag hittar tre bilder vardera i serierna Ålderdom och Överlevnad. I den senare är även djur och fåglar indragna i kampen. Tre sorters blått dominerar alla målningar; ultramarin, koelin och pariserblått i kombination med svart och titanvitt, ibland litet gulockra. Konstnären förklarar sitt begränsade färgval. Han vill fånga intensiteten och kraften i ögonblicket. Men blått är också den färg som signalerar varning och överhängande fara.

Kaj på Höjda/Kaj Persson, Armkrok, målning, akryl. ©Kaj Persson.

Samtidigt som Kaj på Höjda visar måleri hos Sundsvalls konstförening pågår Paul Hansens fotoutställning ”Vittnesmål” på Sundsvalls museum. Att som Hansen uppsöka konflikthärdar och fronter är en självklar uppgift för många pressfotografer. Att fånga gatans händelser i stunden är en annan respekterad fotografisk genre. Bland målande konstnärer är det idag mindre vanligt att hämta motiv ur dagshändelser eller gatuvimmel för att göra bilder som både är föreställande, figurativa och berättande. Persson målar exempelvis fyra figurer som skjuter igång en bil i Skymning. Ett alldagligt drama – men sällsynt som motiv i konsten. När jag rör mig bland hans verk på Sundvalls konstförening blir jag påmind om illustrationer till noveller i numera nedlagda veckotidningar som Äventyrens värld och Levande Livet. Det var bilder som fängslade och påverkade mig starkt så länge de fanns. Nu görs de inte längre. Bilder där någonting just har hänt eller är på väg att hända. Perssons aktuella måleri är som dessa korta noveller.

Kaj på Höjda har hämtat sitt namn från byn där han växte upp. Nagasjöhöjden ligger vid Nagasjön väster om Rossön i Strömsunds kommun. Därifrån har han gedigen erfarenhet av glesbygd och utkantsliv i en tid då häst och släde var det enda säkra färdmedlet vintertid. Många känner till hans bilder av nordsvenska hästar i vinterlandskap. I början av 70-talet var han en av många högprofilerade elever i måleri på Konsthögskolan i Stockholm. Han nämner sina lärare Rune Jansson, Ulrik Samuelsson och Peter Dahl. Idag bor han i Lorås söder om Hammerdal. Men den nutida bildvärld, som vi kan ta del av hos Sundsvalls konstförening, sträcker sig långt bortom den närmaste husknuten.

Volym 2019-10-02