
Sjungaregården 2025 – Poetisk andlighet och fartfylld humor
2025-06-24 11:13
Rebecka Jonasson, Hanna Holmgren, Jögge Sundqvist
Sjungaregården är en röd västerbottensgård belägen i Granö, ungefär mitt emellan Umeå och Lycksele. Platsen beskrivs som ett kulturcentrum och under somrarna arrangeras olika teater-, dans- och musikföreställningar, slöjdkurser och utställningar. Jag åker till Granö främst för det sistnämnda, men hinner på vägen in till utställningsrummen få en glimt av mangårdsbyggnaden, vars inredning bevarats sedan tidigt 1900-tal. Som ny-gammal västerbottning, tillbaka efter 20 år, slås jag av hur vacker platsen är – både gården och det omgivande landskapet med sina fält av smörblommor, rödbläror och hundkex, ännu vårpigga älvar och soldåsiga kor.
Rebecka Jonassons arbeten presenteras i bottenvåningen på en av sidobyggnaderna. Jonasson arbetar med återvinning och tillvaratagande. Materialen är en viktig grund, men på den byggs nya berättelser. Verken har titlar som “Ordlöst språk som strömmar. En sång om ängens drömmar” och “Värmande strålar utsänder. Att trots idel tukt bära frukt”, och språket får minst lika stor plats som själva objekten. Verken utgörs av blommor i återbrukat stål, botaniska imitationer som lyfter fram detaljer vi annars lätt missar. Mest iögonfallande är dock en korp i naturlig storlek, tillverkad av kasserade tatueringsnålar. Korpen har fångats mitt i en rörelse med vingarna utsträckta och näbben öppen. Ett ögonblick som stelnat i metall. Jag önskar att Jonasson hade släppt in ännu fler växter och djur i sin poetiska metallskog.

En trappa upp hittar jag Hanna Holmgrens textila kartor. På håll påminner de om mosaiker från heliga rum. De abstrakta verken blir till någon form av skapelseberättelse, något uråldrigt och andligt. Jag går närmare och upptäcker detaljerna och hantverket. Från detta perspektiv vecklar kartorna ut sig, drar ihop sig, anpassar sig på ett sätt som möjligen digitala kartor gör, men som jag inte är van vid när det gäller fysiska kartor. De olika materialen, färgerna, kvalitén på trådarna och det naturligt skiftande ljuset från lokalens fönster ger ytterligare liv och dynamik. Konstnären kallar dem ”tvådimensionella virkningar”, men jag ser många fler dimensioner än två.

I det sista rummet möter jag Jögge Sundqvists färgfyllda universum. På sitt Instagramkonto skriver han, under namnet surolle, att han gör “produkter för hemmet”, vilket väcker associationer till möbelvaruhus stora nog för att få en att tappa både orienteringen och eventuellt sällskap. Men den bilden bleknar snabbt. I rummet öppnar sig en färgsprakande värld av former, texter, skulpturer och bruksföremål. Sundqvists produkter är inte massproducerat slit och släng, snarare har de välslöjdade objekten sina egna karakteristiska personligheter. Snarare slit, slit lite till och lev lycklig med i alla dina dar. Här syns ingen rädsla för att göra fel, ingen ängslighet kring begrepp som konst, hantverk, slöjd och design. Rummet präglas av skaparglädje, humor och kanske en och annan räv bakom vissa öron.
När jag lämnar utställningen och Sjungaregården har jag de två Renhästarna: “Bibelsprängaren” och “Doudji/Senegal” i tanken, en har en smått erotisk svans, båda är klädda med renhorn och har bibelord på bringan. De påminner mig om att allt inte måste definieras, saker kan få vara bara precis som det är.
Text och foto: Karin Roy Andersson
Volym 2025-06-23
Presentation av skribent: Karin Roy Andersson arbetar med bärbar konst, både som konstnär och gallerist. Hon återvände till Umeå 2024, men har varit verksam i Göteborg sedan hon tog sin masterexamen i smyckekonst på HDK 2009. Med start 2010 driver Karin även smyckekonstgalleriet Four.
Karins konstnärliga arbete präglas av repetitioner. Hon bygger upp former där förhållandet mellan detaljerna; rytmen och mönstren är viktigt. "Jag hämtar mycket inspiration från skog och vilda landskap. Hållbarhet och miljöpåverkan är återkommande teman i mitt arbete och jag använder ofta återvunnet material.” Karin Roy Anderssons arbeten återfinns i ett flertal museisamlingar runt om i världen, bland annar Museum of Fine Arts i Boston, USA, Espace Solidor i Cagnes-sur-mer, Frankrike, Montreal Fine Arts Museum i Kanada och Nationalmuseum i Stockholm.