Eric Saline, Letters/Clouds. Installation Galleri Lokomotiv. ©Eric Saline/Bildupphovsrätt 2017.

Stipendiat omformar rummet

2017-10-18 15:33

Eric Saline, Galleri Lokomotiv

Redan i Galleri Lokomotivs fönster ut mot stationsbyggnadens vänthall kallar Eric Salines glada grafiska anrop på besökare och resande. Det som syns genom fönstret är den rumsskapande installationen Letters/Clouds. Den upptar två väggar i lokalen och består av tunt papper med tryckta mönster, tecken och färger. Verket dominerar utställningslokalen och förvandlar det lilla galleriet till en ny och annorlunda värld. Det är som om de senaste trenderna inom grafisk formgivning plötsligt klivit ut från den hippa trycksaksfloran, tvättat bort sina kommersiella budskap och omvandlats till konst. Bokstäverna bildar här ordlösa formationer. Ändå har de ett tilltal, det är som om bokstävernas vilja att kommunicera finns kvar även utan att de bildar ord.

Stråk av mjuka färger spelar i ljuset som tränger igenom det skira papperet. Ett bladliknande evighetsmönster upprepar sig om och om igen. Över allt detta svävar ulliga moln. Håligheter i de täckta väggarna ger andrum och en försäkran om att det finns vägar ut.

I en essä på hemsidan, Till försvar av det analoga, förklarar Eric Saline sin syn på varför det är viktigt för människan att arbeta kreativt med fysiska material: ”Shut down the power, take away the computer and the human is still left with their hands, physical materials and creative impulses; the humankind collective suffers without a connection to the creative process.”

I utställningen finns mer än den stora installationen att glädja sig åt. Tre verk i olika färgskalor med den gemensamma titeln Mountain spirits har som motiv en bergstopp i olika ljusförhållanden, omgiven av ett cirkelformat moln. I två större arbeten, These places, arbetar konstnären med grafiska mönster som korsar och möter varandra i geometriska formationer. Det glittrande verket Rainbow storm utgörs av ett stort rektangulärt galler av breda pappremsor, dekorerade med moln, metallband, glitter, spetsmönster och färg. Känslan är som att se in i ett hem genom ett vackert fönster.

Salines vurm för återbruk visar sig i Squares, 15 små collage där han klippt och klistrat ur tidigare installationer och tryck. Här återkommer konstnären till handens närvaro i det fysiska materialet. För när alla maskiner slagits av finns kreativiteten ändå där, ännu starkare, till försvar av det analoga.

Volym 2017-10-18