Pepparkaksmodell av staden Sanaa i Jemen, byggd av Tanja Holm. I bakgrunden syns en projektion av en stad i ruiner. Utställningsbåset är målat i den blåa färg som konstnären Janne Björkman valt att kalla ”Gaza Blå”.

Supermarket 2021

2021-10-21 16:43

I konstmässans myller – en närvaro av konstnärer från Västernorrland

När konstmässan Supermarket öppnade med förhandsvisning kunde kulturminister Amanda Lind vid sitt besök återknyta kontakten med två av sina tidigare grannar från Norrland. I Galleri TEGEN2 bidrog Janne Björkman. Hos Galleri Lokomotiv visades teckningar av Christer Carlstedt. Båda har gått bort under det gångna året. Men på Supermarket vid Stadsgårdskajen i Stockholm var deras verk högst närvarande.

Sedan pandemirestriktionerna hävdes gav höstens Supermarket ett storslaget tillfälle att återuppta direktkontakten med bildkonstens många yttringar. Mässan brukar hållas på vårkanten. I år öppnade man i mitten av oktober med utställare, som i många fall valts ut redan 2019. Den konstnärsdrivna mässans tema för i år var "Shapeshifting". Konst från Schweiz gavs särskilt utrymme och uppmärksamhet. Landets ambassadör kom med en inbjudan till mässans arrangörer. För att fira 100 år av diplomatiska kontakter mellan länderna ville man stödja några konstprojekt i Sverige. Stödet tillföll Moderna Museets Giacometti-utställning och årets upplaga av Supermarket. De svenska arrangörerna kunde därför göra en researchresa till landets olika språkområden och bjuda in fem gästutställare. Som välkomsthälsning vid förhandsvisningen framförde den utställande konstnären Emelie Markgren från Hälsingland och galleriet Candyland en livslevande kulning. Någon motsvarande joddling hördes dock inte från de schweiziska gästerna. Däremot hörde jag bra rockmusik av svensk-ryska duon GHLOW under öppningen. Synd bara att musiken var förpassad till ett utrymme för performanceverk och inte, som kulningen, beblandade sig med konsten.

En längre tids isolering och ett återhållsamt leverne har möjligen transformerat publiken och gjort oss till andra slags konstbetraktare. Supermarket är ett tillfälle för frosseri. Man tillåts vraka, rata och välja. Jag själv upptäcker att jag spontant dras till verk som är både lågmälda och oansenliga. Fyra små objekt tillverkade av förbandsmaterial var sannolikt mässans minsta. Konstnären KV Duong är en vietnamesisk man, som vuxit upp som flykting i Kanada och nu lever som gay i London. Galleri Camera från Cluj-Napoca i Rumänien förklarar sitt avsiktliga val av små, analoga fotografier. Transportkostnaden är låg. Formaten lockar också till ett närgånget och intimt betraktande. Studio 44 i Stockholm presenterade, å andra sidan, en voluminös textil installation av Andrea Hösel. För tio, tjugo år sedan innebar textil konst ofta sådana excesser i färg och material. Men Hösels verk visar sig vara både ett tillvaratagande och ett återbruk av renoverings- och byggbranschens nät och presenningar. Självaste Greta Tunberg fanns faktiskt representerad genom Stina-M Veltens två sittande fullskaliga porträtt med titeln "The World We Left Behind". Plattformen Obscura från Tbilisi inbjöd dagligen till en traditionellt klimatanpassad georgisk böngryta med koriander i en installation, som blandade matlagning med foton i snickrade ljuslådor av trä, som avspeglade något av landets kulturella landskap.

En person sitter på golvet och lagar bönsoppa. I rummet syns även ljuslådor av trä som visar det kulturella landskapet i Tiblis.
Plattformen Obscura från Tiblisi. Installation med foton, ljuslådor och inbjudan till dagliga måltider med bönsoppa. Foto: Sandro Sulaberidze.

En av femtonåriga Supermarkets verkliga förtjänster är att mässan komprimerar världen. Bland årets drygt sextio utställare fanns exempelvis gallerier från Sandviken, Kairo, Santiago de Chile, Tromsö och Taipei. Som återkommande besökare har man hunnit få ovärderlig information och direkt nytta genom de konstaktörer, som under åren presenterats här. Om jag någonsin reser till Uralbergen vet jag att det finns ett konstnärskooperativ i Perm att kontakta. En påskafton i Chisinau i Moldavien återsåg jag den lilla konstkiosk, som året innan presenterats på mässan i Stockholm. I Vancouver och i British Columbia följde jag en karta som distribuerats av Kanadas nätverk för konstnärsdrivna konstcentra.

Hos galleri TEGEN2 i årets upplaga bakade och byggde dokumentärfilmaren Tanja Holm en pepparkaksmodell av staden Sanaa i Jemen. Den spred kryddig doft och julstämning omkring sig. – Så doftar det i Sanaa försäkrade Holm, som bott där i fem år och skrivit boken "Jemen är bra". De delar av den gamla stadens arkitektur, som inte bombats sönder i den pågående väpnade konflikten, påminner inte så lite om pepparkakshus med kristyr. Holms installation "Pepparkaksstaden" är en sorglustig vädjan till svenska ansvariga att erkänna vår delaktighet i konflikten och avsluta den pågående svenska vapenexporten. Sanaas stadssiluett presenterades mot en bakgrund av den blå nyans, som Janne Björkman år 2017 skapade i utställningen och boken "Gaza Blå". Från en serie ärvda diabilder samplade han då 108 nyanser av färgen blå, som hämtades från foton av himlar, hav och den en gång stationerade FN-styrkans uniformer. De blå nyanserna sammanfördes av Björkman till en. "Gaza Blå". Som en subtil hyllning till den nyligen bortgångne konstnären målade TEGEN2 hela sitt utrymme i denna nyans. TEGENS laddade hörna framstod som utställningens mest politiska.

Granne med Georgiens sociala installation presenterade Galleri Lokomotiv från Örnsköldsvik Christer Carlstedts konstnärskap med en serie blyertsteckningar. De besökare, som attraherades av bildernas lågmälda träffsäkerhet, kunde också ta del av hans samarbete med Maria Lagerborg och Björn Eriksson. I en experimentell process, som pågick fram till Carlstedts bortgång för ett år sedan, förenar de teckning, frottage, ljus och ljud i en tredimensionell installation. Med teknik från filmens tidiga barndom har de skapat en rörlig berättelse om björkens betydelse för granskogens tillväxt. Verket ”Björken granens moder” hörde till de som uppmärksammades positivt både under mässan och i media efteråt. Många blev märkbart berörda. En publikfavorit!

Foto av installation. En tredimensionell rörlig teckning bestående av en snurrande, rund, platt skiva med siluetter av stiliserade träd och harar runt om längs kanten. Den är upplyst från sidan. Genom rörelsen och ljuset skapas en animerad skuggbild på väggen bakom.
Christer Carlstedt, Maria Lagerborg och Björn Eriksson, "Björken granens moder". Installation med teckning, frottage, ljus och ljud. ©Maria Lagerborg/ Christer Carlstedt/ Bildupphovsrätt 2021, Björn Eriksson. Foto: Mats de Vahl.

Att mobila Supermarket lyckats erövra den gamla Birkaterminalen som lokal var en bragd. En lyckträff, som gynnade både konsten och dess publik. Allt och alla fann sin plats och man tycker det vore en självklarhet att fortsätta visa samtidskonst just här. Supermarket kommer att ta igen den tidsförlust, som pandemin förorsakat och öppnar nästa gång till våren. Det återstår att se om terminalbyggnaden låter sig utlånas för ändamålet ännu en gång.

Text: Margareta Klingberg.

Volym 2021-10-19

Margareta Klingberg (född 1942 i Sundsvall) är bildkonstnär verksam i Röån, Junsele och i Stockholm. Hon är utbildad vid Konstfack, Konstakademin i Warszawa och Kungliga Konsthögskolan. Fil. kand. i socialantropologi, estetik och miljöhistoria. Hon har arbetat i dagspress och medverkat i tidskrifterna Hemslöjden, Provins och Hjärnstorm. Pågående projekt: Sven Edins väg om asylsökande boende på denna adress i Junsele. Medverkar i Volym sedan 2003. Medlem i nätverket Fiber art Sweden.