Gitte Eidslott, t.v. ingen titel, t.h. ”The mark”, akryl på duk. ©Gitte Eidslott.

The Beat

2019-06-24 17:43

Höga Kusten-stipendiat Gitte Eidslott på Kramfors konsthall

Techno eller jazz är vad Gitte Eidslott väljer att arbeta till i ateljén i Malmö. Gärna med fullt ös och alla sinnen öppna.
”Gitte Eidslott rör sig befriande och respektlöst mellan det abstrakta och figurativa i sina målningar. Det råa sättet med vilket hon behandlar mönster, färg och material skapar en dialog som väcker betraktarens sinnen”, skrev Mats de Vahl och Kerstin Axell Ohlzon i sitt juryutlåtande då Gitte Eidslott valdes ut som 2018 års Höga Kusten-stipendiat.

Jag har först svårt att känna en dialog med eller se något figurativt i Gitte Eidslotts abstrakta konst med de tunna penseldragen och de nästan färglösa bilderna på konsthallens vita väggar. Men efterhand infinner sig ett meditativt lugn och plötsligt tycks konsthallen aldrig ha varit så vacker, ljus och nästan sakral i sitt uttryck.

Tavlorna i sviten på långväggen ser min medhavda, musikaliska väninna som ett tydligt partitur, som går att avläsa och hon följer med blicken och nynnar försiktigt efter det. Även jag kan nu tydligt föreställa mig hur en kör med blandade röster hade kunnat låta, där i konsthallen bland de väl valda och tonande bilderna.

Gitte Eidslott föredrar att jobba i akryl. Det passar hennes sätt att måla, torkar fort och går snabbt. Inför varje arbetspass laddar hon länge och koncentrerat, för att, när hon väl sätter igång, vara fullständigt avspänd, inne i sig själv och med musikens hjälp släppa loss.

I blickpunkten på kortväggen, mitt emot entrén, hänger en större akrylmålning Sea side sub sorrow med dubbelvikt duk där Gitte Eidslott målat på båda sidorna. Måleriet har fått en intressant genomskinlig effekt och man kan se hur mönstret på vissa ställen består av väggfärg som kletat fast i tyget.

Gitte Eidslott kommer från Ålesund i Norge men bor numera i Malmö med skulptören Jan Marius Kiøsterud och deras barn. Hon var egentligen förra årets Höga Kusten-stipendiat men fick tillsammans med mannen ett erbjudande om ateljévistelse i Paris på sex månader. Det gick inte att motstå så Kramfors fick vänta. Men nu är det dags för hennes tre veckor i Gaviken, Ångermanland och denna sommarutställning på Kramfors konsthall.

Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist

Volym 2019-06-24

Länk till artikel

Länk till artikel i pdf-format