Fyra bilder från ena väggen, via ett hörn och vidare på nästa vägg. På gul, närmast självlysande bakgrund slingrar sig en svart linje. Vid närmare betraktelse visar den sig bestå av ord. Verket består av sammanlagt sex bilder.
Tova Fransson, ”Klarälven”, detalj. © Tova Fransson / Bildupphovsrätt 2025.

Tryckt mellan raderna – en utställning av Tova Fransson

2025-10-17 17:33

Grafikstipendiat Galleri Lokomotiv

Tova Fransson är Örnsköldsviks Kollektiva Konstnärsverkstads grafikstipendiat 2024. I stipendiet ingår, förutom en månads arbetsvistelse i verkstaden, även en utställning. Det är konstnärens stipendieutställning som nu visas på Galleri Lokomotiv.

Den som besöker utställningen med förväntan om att mötas av tryckta grafiska blad på väggarna blir dock rejält överraskad. I ”Timmer-semiotik” har Tova Fransson valt att arbeta med helt andra uttrycksformer. Samtliga verk har sin utgångspunkt i timmerflottningens historia, men konstnären översätter den till samtida, konceptuella former.

Två hammarliknande verktyg, med titlarna ”Matris” och ”Märkyxa”, har huvuden formade likt de huggmärken som återkommer i två kopparplåtar. Dessa märken, eller timmertecken, är ihärdigt instansade gång på gång inom ett litet, begränsat område. Där verken hänger på väggen avspeglas andra delar av utställningen i den blanka ytan. De blir skeva och spegelvända. Förvrängda av de instansade märkena skapas nya, nästan hallucinatoriska mönster. På så vis länkas verken samman i rummet, trots att de är glest placerade och ger intryck av att vara fristående från varandra.

I den främre delen av galleriet löper en filmliknande sekvens av sex bilder från ena väggen, via ett hörn och vidare på nästa vägg. Mot en neongul, närmast självlysande bakgrund slingrar sig en svart linje, likt en taggig, skogklädd åsrygg över bilderna. Vid närmare betraktelse visar den sig bestå av ord, skrivna lodrätt, nedifrån och upp: nordlig fjädermossa, vågbandad barkbock, guldkremla, fjällig taggsvamp, plattlummer…

Svampar, mossor, lavar, örter och blommor bildar en till synes oändlig väg av växtnamn tryckta med små bokstäver över papperet. Vissa känns bekanta, andra är helt nya. Verkets titel, ”Klarälven”, öppnar för en ny läsning: det vi ser är en kartbild av älvens slingrande lopp genom landskapet. Troligen återfinns alla dessa växtarter i älvens närområde.

Det finns ytterligare en detalj som spetsar till verket och som har en speciell anknytning till just skogen - namnet Kalktallört dyker upp i raden, säregen eftersom den samarbetar med vissa svampars mycel. Genom mykorrhiza förs näring mellan växten och de omgivande träden, ett subtilt samspel i skogens ekosystem.

På ett märkligt sätt gör avsaknaden av de förväntade grafiska bladen att det uppstår en känsla av att de ändå finns där. Att de är "tryckta mellan raderna" – i luften, i mellanrummen, i relationerna mellan objekten i rummet. Det som först upplevs som en sparsmakad utställning växer med tiden och fylls med nya insikter och flerdimensionella upplevelser.


Text och foto: Ann-Kristin Källström

Volym 2025-10-17

Länk till denna artikel


Ann-Kristin Källström, född 1958 i Stockholm, yrkesverksam bildkonstnär nu bosatt utanför Kramfors. Efter konstutbildning och fortlöpande utbildning i grafiska tekniker läst fotografi/bildjournalistik. Skrivit för GrafikNytt, e-Provins och medverkar i Volym sedan 2009. Arbetar för tillfället med att ställa i ordning en ny arbetsplats/grafikverkstad i Härnösand och arbetar vidare med projektet ”Norra Sveriges inland och fjälltrakter” med stöd från Konstnärsnämnden. Se vidare på Ann-Kristin Källströms webbsida


Tillbaka till toppen