Svartvit torrnål visar en magasinsbyggnad längs älven.

Ulla-Carin Winter – en utställning präglad av stillsam humor

2021-09-29 12:24

Grafik på Galleri Sundsvalls Konstförening

Sundsvallsgrafikern Ulla-Carin Winters utställning på Galleri Sundsvalls Konstförening omfattar ett 30-tal verk. De flesta har kommit till under de senaste två åren, men här finns också tidigare arbeten. Utställningen präglas av stillsam humor och djup samhörighetskänsla med det mellannorrländska landskapet.

Det Ulla-Carin Winter främst skildrar är spåren av mänsklig aktivitet, eller, krocken mellan människa och natur. Det kan vara en vägskylt, en industriruin eller en räv vid den asfalterade vägbanan. Endast ett fåtal rena naturskildringar visas.

Oftast använder konstnären sina fotografier som underlag för den grafiska bilden, men i vissa fall har en tecknad bild översatts till grafik. Det gäller till exempel ”Minnen från berget I” och ”II”. Bilderna visar vindpinade granar på Dalsberget i Nordingrå och kom till efter att Ulla-Carin Winter hösten 2021 deltagit i kollektivverkstäderna i Västernorrlands samarbetsprojekt Grannar.

Andra verk i utställningen, som bygger på teckningar, utspelar sig vid industriruinerna i Ådalen. ”Vid floden” skildrar en övergiven lastkaj. Motivet i ”Lämning I” är en obegriplig formation i betong som lämnats kvar i slyskogen. I ”Vandring på isen” möter betraktaren ruinerna av en stor magasinsbyggnad vid Ångermanälven. Här använder hon en teknik med torrnål och akvarell där konstnären ristat in sin teckning på en tryckplåt av plast med hjälp av nål och sandpapper. Ett tidskrävande arbete.

Svartvit torrnål visar en stor byggkonstruktion i grodperspektiv som lämnats kvar i slyskogen.
Ulla-Carin Winter, ”Lämning I”, torrnål/akvarell.
©Ulla-Carin Winter/Bildupphovsrätt 2021.

Vägskyltar intresserar konstnären. Någon skojare har tagit bort bokstäver från en skylt i Skallböle så att det står KALL ÖL på den. Verket heter ”Vid Skallböle”. Lika är det med en Stöde-skylt, där har S och T skrapats bort så att bara ÖDE blivit kvar. Titeln är ”Om du hade bott i Stöde så hade du varit hemma nu”.

Två andra verk med varsin vägskylt drar saken till sin spets. De har titlarna ”Var är ni nu?” och ”Villfara”. Texterna på skyltarna är ÖDEN respektive ÖNSKA. De blå skyltarna med text i vita versaler avtecknar sig mot svarta buskage under mörka, hotfulla himlar. (Önska och Öden är orter i Västernorrland.)

I utställningen visas också några bilder ur serien ”Monument i glesbygd”, bland annat en korvkiosk som ser ut som en korvburk och som har stått i Nyadal i Ångermanland. Titeln är ”En halv special, tack”. Här finns även Ulla-Carin Winters välkända bild av den stora osthyveln som står uppställd i Åsnäset längs vägen till Umeå, och som just har titeln ”Monument i glesbygd”.

Färgskalorna i utställningen talar om vinter, mörker, gråskalor, mycket svart och vitt. Enstaka färger och ljuspunkter slår sig fram genom det gråa och mörka. Det kan vara en ljuslykta av snöbollar, en hotellskylt eller en turkos husvagn. I sina verk rör sig konstnären hemvant kring älvarna i Medelpad och Ångermanland. Även norra Hälsingland ingår i reviret. Där sänker sig natthimlen över en gårdsplan med ensamma trädgårdsmöbler och ett omkullvält badkar i ”Nu kommer kväll”.

Ulla-Carin Winter är uppvuxen i Sundsvall och kallar sig autodidakt. Grafiken har hon lärt sig genom att delta i kurser och påbyggnadsutbildningar. Det berättar hon i en film som finns att se på Sundsvalls konstförenings webbsida. Där presenteras också flera av bilderna i utställningen.

Volym 2021-09-29

Läs gärna Karin Lundqvists recension av Ulla-Carin Winters utställning på Kramfors konsthall 2014.

Presentation av skribent: Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.