Marianne Degerman, Spegling 27, tempera. Bilden är beskuren. ©Marianne Degerman/Bildupphovsrätt 2019.

Vila och flykt på samma gång

2019-11-26 16:22

Marianne Degerman på Härnösands konsthall

Om man kisar med ögonen kan man ibland få syn på oväntade vinklar och vrår i sin mest välbekanta omgivning. Det är ett sätt att få till ett annat fokus. Ateljén, busshållplatsen och badhuset i Marianne Degermans temperamålningar Spegling 27 och Pool 1 på Härnösands konsthall har fått ett intressant pärlemorskimmer och ett djup, som de kanske inte hade haft utan hennes sätt att skiktmåla. Nu har det blivit som ögonblicksbilder i en vattenpuss eller som Ingmar Bergmans filmtitel lyder Såsom i en spegel. I utställningen utgör målningarna med titeln Spegling en sammanhållande, numrerad serie.

Marianne Degerman bor numera i Lindesberg men har i många år varit Sundsvallsbo, lärare på Ålsta konstskola och aktiv i Sundsvalls KKV. Hon har ett långt och gediget CV med många utställningar och utsmyckningsuppdrag runt om i Sverige. Framför allt är det akvarell, grafik, måleri och skulptur i lera, som är Marianne Degermans uttrycksformer.

I konsthallens två utställningsrum på bottenvåningen står naturtroget återgivna stengodsdjur på podier i mitten och i fönsterkarmarna. Det är noshörningar, flodhästar, sjökor och tapirer. Deras dovt glänsande hudar och svällande kroppar i rakubränningens spruckna metallfärger inbjuder till beröring. Man får lust att hålla i dem, känna på formen och glasyren.
Även de utdragna lerfigurerna med yviga håruppsättningar skimrar, glänser och väcker uppmärksamhet. De skulle kunna ha klivit rakt ut från temperamålningen, som hänger strax intill.

Hur ser kopplingen ut mellan djuren på savannen, den stilla stunden i en av fåtöljerna vid bassängkanten och morgonrusningen vid busshållplatsen? Släpper man garden, kisar och låter tankarna vandra fritt ryms allt och känns mycket spännande. Som människa, är man ju hela tiden beredd på vila och flykt i samma ögonblick.

Marianne Degerman, Spegling 27, tempera. ©Marianne Degerman/Bildupphovsrätt 2019.
Marianne Degerman, Spegling 27, tempera.
©Marianne Degerman/Bildupphovsrätt 2019.


Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist

Volym 2019-11-26

Länk till artikel

Länk till artikel i pdf-format