Fotografi som visar den gamla skofabriken i Vännersta. En konstnär sitter i nedre högra hörnet och målar av byggnaden.

Tomma Rum i Vännersta

2021-08-31 14:21

Onsdagen den 7 juli kliver jag in i boktryckarverkstaden vid Nordingrå Konstnärsverkstad i Vännersta. Denna by har blivit hjärtat i Nordingrå Konstby som under de senaste åren fått en allt tydligare närvaro. Här samlas konstnärer och konsthantverkare för att arbeta tillsammans. Den kollektiva kraften behövs för att kunna arbeta professionellt – tekniskt, kreativt, ekonomiskt likväl som socialt. I boktryckeriet står konstnären Annikka Kronlid Arvidsson böjd över tryckpressen. Sex personer har samlats runt henne då ett ark rullas genom pressen. Spända lyfter de arket för att granska resultatet. Svärtan är inte helt jämn. Vissa bokstäver behöver lyftas. Eller är det något annat som behöver justeras? Annikka Kronlid Arvidssons fokus skiftar och våra blickar möts: ”Nu skulle Christer ha varit här”, säger hon till mig. Han var det givna bollplanket om något i tekniken inte helt tycktes stämma.

Dagarna innan ägde en samtalskväll rum i det angränsande galleriet Fabriken. Det var sista dagen på minnesutställningen ”Maskros” som visade verk av den nyligen bortgångne konstnären Christer Carlstedt. Han var med och startade Örnsköldsviks Kollektiva Konstnärsverkstad och hade även en stark närvaro i Nordingrå. Han kunde maskinerna, tekniken och han trodde på det kollektiva arbetet. I boktryckeriet har Christer Carlstedt, som så tydligt präglat konstlivet i Ångermanland, lämnat ett kännbart tomrum.

Tomrum
Tomt rum
Tomma Rum

Trots det själsliga tomrummet är boktryckeriet en livlig samlingspunkt denna varma sommardag. Det är en blandning av personligheter som omringar tryckpressen. Någon är konstnär, men annars står där en lärare, en filmregissör, en filmskribent, en arkitekt och en grafisk formgivare. Och det är just Tomma Rum och det kreativa intresset som fört dem hit. 

En deltagare i Tomma Rum står lutad över tryckpressen och justerar några bokstäver.
Johan Wide, arkitekt, justerar bokstäver i tryckpressen. 


Tomma Rum är en självorganiserad plattform för kulturellt och konstnärligt utbyte. Varje sommar arrangeras en vistelse på en mindre ort i Sverige. Tomma Rum handlar om att erbjuda tid och rum för skapande, idéutbyten och nya former av samarbeten mellan konstnärer, kulturutövare och lokalbefolkningen. Det faktum att Tomma Rum inte begränsar sig till konstnärer bidrar till en speciell dynamik både inom gruppen och i det lokala samarbetet. Vem som helst kan boka en vistelse. Men givetvis bör det konstnärliga och sociala intresset finnas där.

På grund av coronapandemin har upplägget justerats något denna sommar. Var vecka kommer en ny deltagargrupp och skiftet sker alltid på en måndag. Lördagen är utställningsdag. Galleri Fabriken, den nedlagda skofabrik som under början av 1900-talet drevs av Carl Leon och Harry Åman, har ställts till deras förfogande.

I ett samtal med Patty Pajak förstår jag att detta år försetts med viss guldkant, då olika inblandade aktörer sökt egna medel. Detta innebär att det varje vecka erbjuds kostnadsfri workshop för alla deltagare, så som i screentryck, collografi, serigrafi, smide och nu, boktryck. Därtill serveras frukost uppe på Järnsta Café, helt utan kostnad. Patty är läkare. Konstnärligt arbetar hon med dokumentärfilm och bilderbok. Jag frågar om detta är hennes första Tomma Rum-vistelse. Hon skakar på huvudet och berättar att en vän bjöd med henne till ett Tomma Rum för över tio år sedan. Upplevelsen, att få komma till en fri plattform där olika konstutövare samlades för att skapa, var viktig. Genom den lärde hon sig att hitta tillbaka till lekfullheten i skapandet, att undersöka nya uttryck och tekniker. Somrarna därefter har hon besökt en rad andra orter som Tomma Rum-konstnär och numera medverkar hon även i organisationen:

”Att få komma till Nordigrå är som en konstnärssägen, de två villorna som rymmer så mycket förverkligade ideer, cafeet där Bilbo bakar limepaj med ett leende, träscenen i trädgården med sin sluttninging till sjön, tryckverkstaden och bokverkstaden där det växer böcker om nätterna, lokala galleriet, galleriet i skofabriken, smedjan och allt där emellan.”

Då jag tre dagar senare besöker utställningen på galleriet Fabriken ställer Patty Pajak ut ett textverk bredvid grafiska blad. På arket har hon citerat konstnären Mikael Arvidsson:

Lärlingsanteckningar ur screentryckworkshop
Hos Tryckmästare Mikael Arvidsson

Du måste ha distans
Tryck hårt
Hårdare
Tryck där i mitten
Han säger så, Tryckmästare Mikael
Hamna inte för långt ut i kanten
Jo, så visar han
Vi ser på
Anar utan förstå
I vattnet kommer Det fram
Den framkallande duschen
Inte för grå
Inte för mellan
Han sa att svärtan är viktig.
Härdas utav ljus
Penselstråken blir en del
Missta er
om ni är redo
Kan va bra
Så glömde vi grunddraget.

Patty Pajak

Det var sommar och ett antal studenter vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm ville komma bort från storstan. Det var så Tomma Rum startade. Studenterna tog sig till Nordmaling. Sommaren därpå blev det Jokkmokk. Sedan Fengersfors, Hova, Vilhelmina, Emmaboda, Tranås, Grängesberg, Malmberget, Kil, Unnaryd, Skellefteå, Ljusne, Bromölla, Uddebo, Västervik, Arjeplog. Och nu, Vännersta. Ofta är det en kultursekreterare, eller som i detta fall en konstkonsulent, i en mindre ort som hört talas om Tomma Rum och sedan hör av sig. Det kan även vara lokala konstutövare som bjuder in. Sedan starten 2003 har ett gammalt slakteri, en nedlagd skola, en nedlagd textilfabrik tagits i besittning. Nu är det en nedlagd skofabrik. Micke Cedlind, en av deltagarna berättar om sin vistelse i Vännersta:

”Jag satt i ett rum i en nedlagd träskofabrik, upptagen av att fästa ormbunkar på en kartongmask. Trots att det var kväll behövdes ingen elektricitet, bara det naturliga ljuset från en lång skymning som aldrig blev natt utan färgade världen blå i någon timme innan den direkt vände till gryning. Oförmögna att hantera all skönhet hade vi, som människor ofta gör, vänt oss till det ceremoniella. Alla gjorde varsin mask och senare tågade vi genom byn under ordlös sång och pling pling. Det var en bra session. Utan att riktigt kunna svara på hur, upplevde vi att vi bemött bergen, ängarna, husen och de däremellan snirklande vägarna, på ett korrekt sätt.”

Genom att varje vistelseperiod avslutas med en utställning blir Tomma Rum en öppen plats. De som bor i bygden, likväl som de tillfälliga turisterna, lockas in att ta del av en kreativ och sprudlande gemenskap. Vera Hint Kindgren, frilansande grafisk formgivare och bild- och formpedagog vid Kulturskolan i Stockholm, deltar i Tomma Rum för tredje gången. Jag följer med henne till Nordingrå Konstnärsverkstad där hon är i färd med att trycka affischen för helgens utställning. Hon blandar till en orange färg och på det rosa papperet kommer ormbunksmotivet till sin fulla rätt. Vera berättar om vistelsen:

”Tomma rum lockar mig för att det är ett sätt att ge mig själv tid att samla inspiration och fördjupa mig inom konstnärliga områden. Det är också ett roligt sätt att lära känna nya platser och människor. Varje vistelse blir något unikt beroende på plats och vilka människor man är där med.”

Den slutliga affischen blev en kombination av screentryck och boktryck – resultatet av ett samarbete mellan Vera Hint Kindgren, Carolina Ljungström, Therese Norgren och Hannah Wiker Wikström. En affisch helt utan dator. 

Affisch där orange växtlighet har trycks på ett rosa ark med den svarta texten: ”TOMMA RUM. Konstutställning. FABRIKEN, Vännersta. Lördag 14-17. 10 juli-2021.”
Affischen till Tomma Rums utställning vid Fabriken i Vännersta, 10 juli 2021. 


Två veckor efter mitt första besök i Vännersta kommer jag tillbaka för att träffa ett annat gäng Tomma Rum-deltagare. Denna gång huserar en del av dom i den intilliggande smedjan. Jag har svårt att hitta dit, men sedan hör jag det omisskännliga ljudet av hamrandet mot järn. En workshop i smide håller precis på att avslutas. Smeden och kursledaren Emil Lindqvist berättar entusiastiskt om en sommar han sent kommer glömma:

”Det har varit superroligt att ha konstnärer här på besök i Nordingrå/Järnsta och att vi dubblat antalet befolkare i Konstbyn under deras besök. Dom här kurserna som vi har anordnat har skakat om och gett ett roligt uppsving i vad lokalerna går för, och som konstnär känner jag ett starkt behov av samtal med nya konstnärer för att hålla min egna kärlek till skapande vid liv. Alla lokaler har fyllts med rörelse och folk. Det är något man inte har sett och varit med om på länge i och med pandemin.”

Visst kommer sommaren 2021 sätta sina spår i Vännersta. Genom ett givande och tagande har nya vänskaper uppstått. En bubbla av tid för reflektion och kreativitet har skapats. ”Det var fantastiskt att ha dem här”, berättar Annikka Kronlid Arvidsson. Hon beskriver band som knutits och inspirerande möten mellan olika kunskapsområden, tekniker, yrkesgrupper och människor. ”Men vissa kommer att komma tillbaka”, berättar hon, ”för att arbeta i verkstan”. Mikael Arvidsson är lika positiv och beskriver dagar som bara tycktes rusa i väg: ”De tog plats, platsen levde upp, varje dag, varje kväll. En bra sommar för Konstbyn.”


Text och foto: Ida Rödén

Projektet har genomförts med stöd från Region Västernorrland, Kramfors kommun och Statens kulturråd. Tomma Rum i Vännersta pågick mellan 28 juni - 8 aug 2021.


Volym 2021-08-31

Länk till artikel

Presentation av skribent: Ida Rödén, Stockholm. Född 1981, Härnösand, yrkesverksam konstnär och redaktör för Volym. Hon tog sin kandidatexamen i fri konst vid Umeå Konsthögskola 2009 och magisterexamen vid California College of the Arts i San Francisco 2011. Sedan 2018 har hon även en master i konstvetenskap vid Stockholms Universitet. Ida Rödén har skrivit för Volym sedan 2008. Utöver sitt uppdrag för Volym har hon skrivit essäer för Omkonst, Tidningen Kulturen och Hjärnstorm. Hon bor sedan 2013 i Stockholm.
Se vidare på Ida Rödéns webbsida.