Ät dig pigg och glad

Att äta regelbundet har en god effekt på blodsocker, näringsintag och vikt. Det gör att du mår bra! Risken för hål i tänderna minskar.

Äta regelbundet gör dig pigg

Att äta regelbundet ökar chansen att få tillräckligt med energi och näring under dagen. Kroppen får lättare att känna hunger och mättnad.

En regelbunden måltidsordning innebär att äta på fasta tider (ca 3 timmar mellan måltiderna). Det innebär frukost, lunch, middag och 1-3 mellanmål.

Anpassa tiderna för måltiderna efter din vardag och hitta en rutin som verkligen fungerar!

Småätande gör dig slö

Flera studier visar att barn och ungdomar som äter oregelbundet, till exempel de som hoppar över frukosten, presterar sämre i skolan än de som äter frukost dagligen.

Det är viktigt att mellanmålen både har rätt innehåll och äts på bestämda tider. Särskilt för barn, som ibland kan reagera väldigt starkt på hunger.

Med bra mellanmål orkar du bättre!

Vänd på vanorna

Några bra regler: Ät färdigt i lugn takt. Låt sedan munnen och magen vila från allt annat än vatten i ungefär 3 timmar.

Skilj på vardagsvanor och helgvanor. Om något smakar sött, så är det sött – även om det heter yoghurt eller müsli. Spara det till speciella tillfällen!

Snacks, godis, läsk och andra söta drycker eller godsaker är inte bra mellanmål. Se dem hellre som en ”guldkant” – något du kan äta mer sällan.