Retur av läkemedel

Vårdenheter i länet kan returnera kuranta oöppnade förpackningar för kreditering till läkemedelsleverantör inom 5 arbets­dagar efter leverans om:

  • Uppenbart orimlig beställning har gjorts som missats av leverantörens orderberedare
  • Leverantören expedierat fel läkemedel till vårdenheten.

Retur och kreditering

Följande krävs för att få returnera en vara:

  • Kontakta leverantören som efter godkännande mejlar ett returgodkännade dokument i form av en PDF-fil samt en returetikett som skrivs ut på enheten
  • De läkemedel som ska returneras samt returgodkännandet läggs ned i plastback som sedan plomberas med buntband
  • Returetiketten ska sättas fast över den ursprungliga adressetiketten
  • Kontakta sedan transport som hämtar returen och skickar tillbaka till leverantör
  • Returen måste vara leverantören tillhanda senast fem dagar efter att leveransen kommit till enheten

Kreditering av varorna sker efter kontroll av farmaceut.

Ingår läkemedlet i enhetens bassortimentet kan läkemedlet behållas om enheten hinner använda det innan utgångsdatum. Alternativt lämna det till annan enhet som kan förbruka det eller till läkemedelsdepå.

Reklamation

Upptäcks något fel på ett läkemedel (till exempel fällning, missfärgning, trasig tablett, trasig innerförpackning) samt andra eventuella felaktigheter i leverans ska detta reklameras enligt följande rutin:

  • Kontakta leverantören
  • Blanketten ”Reklamation” fylls i och mejlas till leverantören, blanketten återfinns i läkemedelsleverantörens manual.
  • Leverantören ska kostnadsfritt skicka utbyte av reklamerad vara
  • Vara behålls på enheten i en månad. Den ska kunna skickas tillbaka till leverantören om ytterligare utredning krävs från den som tillverkat läkemedlet.

Tillbaka till toppen