Iordningställande av läkemedel
Iordningställande av läkemedel innebär att förbereda läkemedel för att ge till en patient. Detta innefattar till exempel att plocka fram läkemedlet, dispensera tabletter/kapslar i mugg eller dosett, hälla upp flytande läkemedel, dra upp injektionsläkemedel i spruta, lösa upp/späda ett injektions- eller infusionsläkemedel eller koppla på medicinsk gas.
- Behörighet att iordningställa, administrera och överlämna läkemedel
- Krav vid iordningställande
- Iordningställande av dos - perorala läkemedel
- Iordningställande av läkemedel i öppenvård
- Iordningsställande av oblandad antibiotikamixtur på vårdenhet
- Iordningställande av dos – parenterala läkemedel
- Cytostatika och andra läkemedel med risk för bestående toxisk effekt
-
Behörighet att iordningställa, administrera och överlämna läkemedel
UppLäkemedel ska iordningställas, administreras och överlämnas av sjuksköterska, läkare eller tandläkare.
- Fysioterapeuter får iordningställa, administrera och överlämna läkemedel som ska ges till patienter i samband med fysioterapi
- Sjukhusfysiker får iordningställa radioaktiva läkemedel och överlämna perorala radioaktiva läkemedel
- Biomedicinska analytiker, tandhygienister, röntgensjuksköterskor och de barnmorskor som inte är sjuksköterskor får iordningställa, administrera och överlämna läkemedel inom sina respektive kompetensområden
- Apotekare och receptarier får iordningställa och överlämna läkemedel
- Optiker får iordningställa och administrera de läkemedel som de är behöriga att rekvirera, men inte till barn under åtta år
- Studenter som genomgår verksamhetsförlagd utbildning och de som enligt beslut av Socialstyrelsen gör praktisk tjänstgöring för att få svensk legitimation som sjuksköterska får iordningställa, administrera och överlämna läkemedel under tillsyn av legitimerad personal
- Icke legitimerad personal i ambulanssjukvården och räddningstjänsten får med stöd av ett generellt direktiv om läkemedelsbehandling iordningställa och administrera medicinsk oxygen (syrgas) till en patient, utan att en sjuksköterska har gjort en behovsbedömning.
-
Krav vid iordningställande
UppVårdgivaren ska säkerställa att den hälso- och sjukvårdspersonal som iordningställer och administrerar eller överlämnar ett läkemedel till patient har tillgång till uppgifterna om läkemedelsordinationen, vem som har ordinerat läkemedlet samt tidpunkt för ordinationen.
Kontroll
Den som iordningställer ett läkemedel ska göra en rimlighetsbedömning av både ordinerad och iordningställd dos. Vid iordningställande kontrolleras läkemedlets hållbarhet samt att det inte finns synbara förändringar på innehåll eller förpackning.
Vid iordningställande i form av spädning av läkemedel ska särskild försiktighet iakttas. Tydliga instruktioner ska tas fram till den hälso- och sjukvårdspersonal som iordningställer läkemedel som ska spädas. Dessa instruktioner ska revideras årligen.
Märkning
Ett iordningställt läkemedel som inte omedelbart administreras eller överlämnas ska märkas med uppgifter om:
- patientens identitet
- läkemedelsnamn eller aktiv substans
- läkemedlets styrka
- tidpunkten för iordningställandet
- tidpunkten för administreringen eller överlämnandet
- vem som har iordningställt läkemedlet
- övriga uppgifter som behövs för en säker hantering.
Vårdgivaren får besluta om ett iordningställt läkemedel inte behöver märkas med uppgifter om patientens identitet och tidpunkt för administrering och överlämnande. Beslutet ska framgå i enheternas lokala rutin.
Sprutetiketter med svart text på vit botten ska användas i alla verksamheter inom hälso- och sjukvården i regionen, förutom inom anestesikliniken där sprutetiketter enligt ISO standarden (ISO 26825:2008) rekommenderas.
Någon annan behörig hälso- och sjukvårdspersonal än den som iordningställt ett läkemedel får administrera eller överlämna det under förutsättning att det är förenligt med god och säker vård av patienten.
Hygien- och säkerhetsföreskrifter
Vid allt iordningställande av läkemedel är det viktigt att arbetet sker aseptiskt så att risken för kontamination av läkemedlet minimeras. Basala hygienrutiner tillämpas vid all iordningställande av läkemedel om inte enheten har andra speciella rutiner. Vid iordningställande av vissa läkemedel, till exempel antibiotika och cytostatika, behöver dessutom personen som tillreder skyddas mot direktkontakt med läkemedlet. Försiktighet ska iakttas även för perorala läkemedel.
Skyddsbladsinformation för vissa läkemedel finns under respektive preparat i FASS.
-
Iordningställande av dos - perorala läkemedel
UppMärkning av iordningsställd dos
Ett iordningställt läkemedel som inte omedelbart administreras eller överlämnas iordningställs i lämplig förpackning, ex medicinbägare, läkemedelspåse eller dosett, och ska märkas med patientens identitet, läkemedelsnamn eller aktiv substans, läkemedlets styrka, tidpunkten för iordningställandet, tidpunkten för administreringen eller överlämnandet, vem som har iordningställt läkemedlet samt övriga uppgifter som behövs för en säker hantering.
Brytningsdatum
All uttagen medicin okulärbesiktigas liksom även själva glasförpackningen av injektions- och infusionsvätskor. Brytningsdatum antecknas på tuben vid salvor och krämer samt på etiketten vid flytande läkemedel. På injektionsflaskor skrivs datum och klockslag. På infusionsvätskor skrivs även klockslag för infusionens början samt avslut.
Om injektionsflaskan och flytande läkemedel får användas flera gånger, anteckna alltid datum för första punktering. För läkemedel med kortare hållbarhet än 24 timmar antecknas också klockslag.
Användningstider för läkemedel i bruten förpackning (pdf)
Tabletter och kapslar
Blisterkarta får inte klippas eller rivas då information om läkemedelsnamn och styrka, hållbarhet och batchnummer ska finnas kvar för spårbarhet. Undantag är läkemedel som är endosförpackade, vilket innebär att läkemedel är separat förpackade där varje tablett/kapsel är märkt med preparatnamn, beredningsform, styrka, användningstid och tillverkningskod.
Lösa tabletter och kapslar (hela eller delade) får inte återföras till originalförpackningen efter uttag utan ska läggas i behållare för kasserade läkemedel.
Vissa tabletter och kapslar måste sväljas hela på grund av att de har förlängd effekt (depottabletter/depotkapslar).
Stöd vid läkemedelshantering - Läkemedelshantering Region Skåne
Hjälpmedel
Tablettdelare bör användas för att få en god doseringsnoggrannhet, när halva tabletter ordinerats. Det kan bli läkemedelsrester kvar i tablettdelaren vilket kan medföra spridning av läkemedlet. Vid all delning av läkemedel måste allergirisken beaktas, framförallt vid antibiotika. Lös tablett, hel eller delad, får inte återföras till originalförpackning efter uttag.
Vid krossning av tabletter ska en så kallad tablettkross användas. Tablettkrossen ska alltid rengöras efter användning. Det kan bli läkemedelsrester kvar i tablettkrossen vilket kan medföra spridning av läkemedelssubstans. Vid all krossning av läkemedel måste allergirisken beaktas, framförallt för antibiotika. Vissa tabletter och kapslar bör eller måste sväljas hela av olika orsaker. Delbarhetsinformation för respektive läkemedel finns hos FASS, och produktresumé för respektive läkemedel finns hos Läkemedelsverket under Sök läkemedelsfakta.
Läkemedel i flaska eller burk iordningställs aldrig med bara händerna utan med något hjälpmedel, som exempelvis sked, pincett, handskar, extra medicinbägare eller förpackningslocket.
Flytande läkemedel mäts upp med hjälp av medicinbägare, spruta eller pipett. Engångsspruta med uppdraget injektionsläkemedel alternativt orala lösningar ska alltid förbli engångsspruta och får inte återfyllas. Detta gäller även sprutor till infusionspumpar, för att förhindra smittspridning. Därför ska också uppdragskanylen alltid avlägsnas från läkemedelsflaskan/ampullen efter varje uppdragningstillfälle och kasseras.
Iordningställande, administrering och överlämnande - Vårdhandboken
Läkemedel via sond
I Vårdhandboken finns information rörande hantering av läkemedel via sond. Observera att extra noggranna rutiner med tydlig uppmärkning måste iakttas när patienten både har sond och en intravenös infartsväg. Förväxling mellan infartsvägar ska inte kunna ske.
Enteral läkemedelstillförsel - Vårdhandboken
Läkemedel som medskickas patient från vårdenhet
Den viktigaste åtgärden för att säkerställa att patienten alltid har rätt läkemedelsbehandling är att det sker en dialog mellan ansvariga personer på de olika vårdinstanserna. En anledning till iordningställande av läkemedel för 5 dagar kan vara att vårdtagaren kommer hem på jourtid vilket innebär att det kan ta några dagar innan patienten kan få sina läkemedel.
Läkemedel som ska skickas med patienten hem eller till en annan vårdgivare, exempelvis kommun, ska förpackas i till exempel läkemedelspåse eller dosett.
Läkemedel som jourdos utlämnas endast då sjukdom kräver att behandling påbörjas snarast. Dosen läkemedel som utlämnas ska täcka behovet fram till dess att förskrivet läkemedel kan hämtas ut på apotek alternativt köpas receptfritt. Om inte originalförpackning av läkemedlet lämnas ut ska läkemedelspåse användas. När flytande läkemedel utlämnas ska hela förpackningen lämnas ut. Läkemedlet får inte föras över i annan förpackning och märkas om.
-
Iordningställande av läkemedel i öppenvård
UppI kommunal hälso- och sjukvård ska ordinationshandlingen förvaras tillsammans med den enskildes läkemedel.
Den sjuksköterska som ansvarar för delning av dosett, signerar på signaturlistan alternativt i journalhandling för iordningställande och administrering av läkemedel och dosett. Sjuksköterskan antecknar datum på tejpremsa samt under vilken tidsspann dosetten gäller, remsan klistras sedan fast på dosetten. Om ändring av läkemedel i dosett sker när den är delad och signerad, ska den sjuksköterska som ändrar i dosetten skriva namn och signatur både på dosett och signaturlista.
-
Iordningsställande av oblandad antibiotikamixtur på vårdenhet
UppUpphandlad läkemedelsleverantör har av Läkemedelsverket fått godkänt att expediera oblandade antibiotikamixturer till några enheter på regionens sjukhus. Behörig hälso- och sjukvårdspersonal (och farmaceut) på dessa enheter har därmed möjlighet att bereda och lämna ut flaskor till patient vid hemgång. Beredningsföreskrifter för de olika antibiotikasorterna är framtagna och ska finnas lättillgängliga vid beredningsplats på respektive enhet som hanterar oblandad antibiotikamixtur.
För att minska risk för korskontamination och hypersensibilisering ska spädningen ske vid beredningsplats/bänk där övriga antibiotika bereds. Om inte enheten har beredningsbänk så bör någon form av slutet system användas vid beredningen.
Etikett med anvisningar till patient gällande dosering, namn på ordinerande läkare, hållbarhet, utlämnande enhet, datum och signum ska klistras på flaskan innan utlämnandet.
Vid beredning ska spädningen dokumenteras på blankett där det ska framgå datum, läkemedelsnamn, varunummer, batchnummer och antal ml av sterilt vatten som tillsats i flaskan. Blanketten ska sparas på enheten och kunna redovisas vid behov.
Eventuella avvikelser som inträffar vid beredningen eller vid utlämnandet ska dokumenteras i regionens avvikelsehanteringssystem.
Läkemedelsenhetens personal (SALF) tillhandahåller beredningsföreskrifter, blankett och etiketter till de aktuella enheterna.
Spädning av orala lösningar på vårdavdelning med dispens (pdf) - RVN intranät
-
Iordningställande av dos – parenterala läkemedel
UppVerksamhetschefen ansvarar för att det finns tydliga lokala rutiner för beredning av läkemedel, gäller både hygienrutiner samt beredningsrutiner.
Sjuksköterska på enheten får bereda:
- läkemedel som på grund av begränsad hållbarhet måste beredas i direkt anslutning till administrering (till exempel injektions- och infusionssubstans)
- tillsats av läkemedel (till exempel infusionskoncentrat till infusionsvätska).
All övrig beredning sker via den upphandlade läkemedelsleverantören där speciellt utbildad personal utför beredningar i godkända tillverkningslokaler.
Beredning av antibiotika inför injektion resp. infusion (pdf) - RVN intranät
Tillverkning och beredning - ApoEx Norrland
Hygien vid beredning av läkemedel
- Arbetsytan desinfekteras
- Gummimembran på injektionsflaskor samt ampuller desinfekteras med till exempel klorhexidinsprit före punktion/brytning och tillåts torka. Efter att desinfektion utförts, undvik kontakt med den desinfekterade ytan
- Flergångsförpackningar märks med datum och klockslag vid första punktionen
- Ta en ny spruta och kanyl vid varje uppdragningstillfälle.
Kontroller vid beredning av läkemedel
Kontroll mot den dokumenterade ordinationen utförs. Dessutom ska även följande kontroller utföras vid iordningställande av parenterala läkemedel:
- utgångsdatum
- kontroll före arbetets början att vätskan är normal till färg och utseende
- ampull, injektionsflaska, infusionspåse, spruta och kanyl ska vara felfria
- efter tillsats av läkemedel kontrolleras att ingen fällning uppstått eller andra synbara förändringar.
Märkning av iordningställd dos
Injektionsläkemedel
När administreringen inte sker i direkt anslutning till iordningställandet, ska sprutan vara märkt med patientens identitet, läkemedelsnamn eller aktiv substans, läkemedlets styrka, tidpunkten för iordningställandet, tidpunkten för administreringen eller överlämnandet, vem som har iordningställt läkemedlet, övriga uppgifter som behövs för en säker hantering.
Förtryckta etiketter ska användas till injektionssprutor, om inte förtryckta etiketter finns ska neutrala etiketter användas. Etiketten fästs så att graderingen förblir synlig. Direktiv för detta ska finnas för vårdenheten. Neutrala sprutetiketter beställs inom regionen från OneMed, och förtryckta sprutetiketter beställs från Barcodeprint via Avrop i Proceedo.
Infusionsvätskor
Infusionspåsen märks med etikett där information om patientens identitet, datum, start- och stopptid för infusionen, infusionshastighet, tillsatser (läkemedlets namn, styrka samt mängd) samt signatur av den som iordningställt tillsatsen. Behållare med infusionsvätska ska märkas med tillsatsetikett. Etiketten fylls i och fästes på flaskan/påsen vare sig tillsats gjorts eller inte samt signeras av den som iordningställt infusionen. Infusionsetiketterna kan beställas från OneMed.
Flerdosbehållare
Läkemedel i engångsampuller/endossprutor ska användas i första hand.
Om läkemedelsadministreringen sker patientnära får en flerdosbehållare (injektionsflaskor) endast användas till en patient och ska därefter kasseras. Kontaminationsrisken för flerdosbehållare (injektionsflaskor) ökar med antalet stick genom gummimembranet. Mer information återfinns på Svensk Läkemedelsstandard hos Läkemedelsverket.
Användningstider för läkemedel i bruten förpackning (pdf)
Uppdragning av läkemedel
Injektionsläkemedel bör dras upp med en tunn kanyl ur flergångsampuller för att skona gummimembranet. Tänk på att vid små volymer dra upp en extra mängd injektionsvätska, för att kunna fylla den kanyl som ersätter uppdragskanylen vid injektionen.
Ta bort uppdragningskanylen ur förpackningen eller använd speciell uppdragningskanyl med filter. På enheter där många spädningar görs kan med fördel en infusionspåse med natriumklorid eller sterilt vatten användas. Till påsen kopplas en speciell backventilförsedd koppling som tillåter enkelt uttag av vätska för spädning.
-
Cytostatika och andra läkemedel med risk för bestående toxisk effekt
UppVid allt iordningställande av läkemedel är det viktigt att arbetet sker aseptiskt. Vid iordningställande av vissa läkemedel till exempel cytostatika, behöver personen som tillreder skyddas mot direktkontakt med läkemedlet. Cytostatika ska även hanteras med hänsyn till omgivningen samt till patientens och personalens säkerhet. Försiktighet ska iakttas även för perorala läkemedel. Avfallet ska hanteras enligt särskild rutin hos vårdgivaren.
Handhavande av cytostatika och andra läkemedel med bestående toxisk effekt regleras enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om cytostatika och andra läkemedel med bestående toxisk effekt (AFS 2005:5).