Iordningställande av dos – parenterala läkemedel

Verksamhetschefen ansvarar för att det finns tydliga lokala rutiner för beredning av läkemedel, gäller både hygienrutiner samt beredningsrutiner.

Sjuksköterska på enheten får bereda:

  • läkemedel som på grund av begränsad hållbarhet måste beredas i direkt anslutning till administrering (till exempel injektions- och infusionssubstans)
  • tillsats av läkemedel (till exempel infusionskoncentrat till infusionsvätska).

All övrig beredning sker via den upphandlade läkemedelsleverantören där speciellt utbildad personal utför beredningar i godkända tillverkningslokaler.

Beredning av antibiotika inför injektion resp. infusion (pdf) - RVN intranät

Tillverkning och beredning - ApoEx Norrland

Hygien vid beredning av läkemedel

  • Arbetsytan desinfekteras
  • Gummimembran på injektionsflaskor samt ampuller desinfekteras med till exempel klorhexidinsprit före punktion/brytning och tillåts torka. Efter att desinfektion utförts, undvik kontakt med den desinfekterade ytan
  • Flergångsförpackningar märks med datum och klockslag vid första punktionen
  • Ta en ny spruta och kanyl vid varje uppdragningstillfälle.

Kontroller vid beredning av läkemedel

Kontroll mot den dokumenterade ordinationen utförs. Dessutom ska även följande kontroller utföras vid iordningställande av parenterala läkemedel:

  • utgångsdatum
  • kontroll före arbetets början att vätskan är normal till färg och utseende
  • ampull, injektionsflaska, infusionspåse, spruta och kanyl ska vara felfria
  • efter tillsats av läkemedel kontrolleras att ingen fällning uppstått eller andra synbara förändringar.

Märkning av iordningställd dos

Injektionsläkemedel

När administreringen inte sker i direkt anslutning till iordningställandet, ska sprutan vara märkt med patientens identitet, läkemedelsnamn eller aktiv substans, läkemedlets styrka, tidpunkten för iordningställandet, tidpunkten för administreringen eller överlämnandet, vem som har iordningställt läkemedlet, övriga uppgifter som behövs för en säker hantering.

Förtryckta etiketter ska användas till injektionssprutor, om inte förtryckta etiketter finns ska neutrala etiketter användas. Etiketten fästs så att graderingen förblir synlig. Direktiv för detta ska finnas för vårdenheten. Neutrala sprutetiketter beställs inom regionen från OneMed, och förtryckta sprutetiketter beställs från Barcodeprint via Avrop i Proceedo.

Infusionsvätskor

Infusionspåsen märks med etikett där information om patientens identitet, datum, start- och stopptid för infusionen, infusionshastighet, tillsatser (läkemedlets namn, styrka samt mängd) samt signatur av den som iordningställt tillsatsen. Behållare med infusionsvätska ska märkas med tillsatsetikett. Etiketten fylls i och fästes på flaskan/påsen vare sig tillsats gjorts eller inte samt signeras av den som iordningställt infusionen. Infusionsetiketterna kan beställas från OneMed.

Flerdosbehållare

Läkemedel i engångsampuller/endossprutor ska användas i första hand.

Om läkemedelsadministreringen sker patientnära får en flerdosbehållare (injektionsflaskor) endast användas till en patient och ska därefter kasseras. Kontaminationsrisken för flerdosbehållare (injektionsflaskor) ökar med antalet stick genom gummimembranet. Mer information återfinns på Svensk Läkemedelsstandard hos Läkemedelsverket.

Användningstider för läkemedel i bruten förpackning (pdf)

Uppdragning av läkemedel

Injektionsläkemedel bör dras upp med en tunn kanyl ur flergångsampuller för att skona gummimembranet. Tänk på att vid små volymer dra upp en extra mängd injektionsvätska, för att kunna fylla den ka­nyl som ersätter uppdragskanylen vid injektionen.

Ta bort uppdragningskanylen ur förpackningen eller använd speciell uppdrag­ningskanyl med filter. På enheter där många spädningar görs kan med fördel en infusionspåse med natriumklorid eller sterilt vatten användas. Till påsen kopplas en speciell backventilförsedd koppling som tillåter enkelt uttag av vätska för spädning.


Tillbaka till toppen