Frågor om kostnader och studieekonomi

Vad är serviceavgift?

All undervisning på folkhögskolan är kostnadsfri. Du betalar en obligatorisk läsårsbaserad serviceavgift varje termin. Serviceavgiften avser bland annat förbrukningsmaterial, visst studiematerial, kopior samt försäkring.

Vad kostar det att gå de olika kurserna?

Serviceavgiften kan skilja sig åt mellan kurserna. Serviceavgiften för de olika kurserna finns specificerad på varje kurshemsida.

Måste jag betala något om jag avbokar eller avbryter en kurs?

Om du inte påbörjat en kurs behöver du inte betala något. Hoppar du däremot av mitt i en termin måste du betala serviceavgiften för den terminen.

Vilka betalningsalternativ finns på skolan, kan jag använda kontanter?

På skolan i Fränsta där vi har restaurang och försäljning av läsk, glass m.m. finns Swish som betalningsalternativ, vi tar inte emot kontanter. Alla övriga avgifter faktureras.

När får jag faktura för serviceavgiften?

Efter att den nya terminen startat får du fakturan på serviceavgiften postad till din hemadress.

Får jag studiemedel när jag går på folkhögskola?

De flesta av våra kurser är berättigade till studiemedel från CSN. Detta specificeras på respektive kurshemsida. Här kan du läsa mer om vilka ersättningar som du kan ha rätt till när du studerar på folkhögskola-

Hur gör jag för att söka studiemedel?

Du ansöker om studiemedel på CSN:s hemsida.

Studiemedel – Bidrag och studielån (csn.se)