
"En bra språngbräda"
Musiken står i fokus när Johanna Stenklyft tar sina första steg ut i vuxenlivet. På Hola folkhögskolas program Musikproduktion & Ljudteknik utvecklas hon i en miljö som tar tillvara på hennes styrkor och är anpassad efter hennes behov.
- Efter gymnasiet ville jag ha en paus från pluggandet och ägna mig åt något jag tycker är roligt. Jag ville också testa på att bo hemifrån och kände att den här kursen på Hola skulle passa mig då musik är mitt stora intresse. Låtskrivandet är inte obligatoriskt, man kan skriva om man vill men det är inget måste, vilket är väldigt viktigt för mig. Istället är det musikproducerandet som ligger i fokus på kursen, liksom ljudtekniken, berättar Johanna Stenklyft från Örnsköldsvik.
Hur ser en vanlig dag ut på Musikproduktion & Ljudteknik?
- Vissa dagar har vi större fokus på ljudteknik och mixning, där vi arbetar med en typ av uppgifter. Andra dagar har vi mer studiotid, då vi jobbar med en specifik uppgift vi har fått. Senast fick vi till exempel i uppdrag att skapa två låtar om häxprocesserna som skedde i Torsåker. Det är väldigt varierande lektioner man har med de olika lärarna, och det är något jag uppskattar särskilt mycket.
Vilka möjligheter känner du att studietiden på Hola kan skapa för dig?
- Jag känner att min tid här har förberett mig på hur det är att bo hemifrån som ung vuxen. Inom musiken har jag även fått en starkare grund att stå på. Det är dessutom en bra språngbräda om jag vill vidare till universitet då, det blir inte ett lika stort hopp som om jag hade gått direkt från gymnasiet.
Skulle du kunna tänka dig att rekommendera andra att gå en kurs på Hola folkhögskola?
- Det skulle jag, om man vill hitta lugnet i en skolmiljö med vacker natur. Har man ett intresse för att producera eller skriva musik, gillar att uppträda inom musikalgenren eller brinner för spel eller spelmusik är det en bra plats. Det finns deltagare från stora delar av landet som har flyttat hit för att studera på Hola.
Vad tycker du andra ska veta om Hola folkhögskola?
- Det finns mycket stöd att få om man har en diagnos. Jag har själv autism och jag upplever att undervisningen är anpassad utifrån mina förmågor och möjligheter.