Verk av Catherine Froy, Loch, akryl på duk, 1994. ©2017 Catherine Froy.

Catherine Froy

2017-03-20 11:51

– en introduktion till en engelsk konstnär

Under fyra veckor i mars och april, är Catherine Froy ”Artist in Residence” på Jamtli. Där kommer hon av och till att arbeta på plats i utställningen. Hennes ateljé är i ett anslutande rum på Konstvåningen. Under vistelsen kommer hon även leda ett konstpass för unga, 13–18 år.

Froy är född i staden Box, i grevskapet Wiltshire i sydvästra England. Båda hennes föräldrar var konstnärer och hon visade tidigt ett starkt intresse för teater, litteratur och konst. Hon studerade först engelska och filosofi med en dröm om att bli författare, innan hon bestämde sig att gå i sina föräldrars fotspår och studera konst. Froy studerade på Goldsmiths College och sedan Slade School of Fine Art i London på 80-talet. Efter några år i London flyttade hon 1990 till Stirling i Scotland, där hon fortfarande bor.

Froy hanterar tavelduken som en teaterscen där hon utforskar platsers uttryck och känslor. Platser där någonting tillfälligt men betydelsefullt händer. I Froys tidigare verk, där hon hämtat inspiration från landskapens vyer, kan man känna igen delarna från naturen: havet, vädret, vattnet och träden. Motiven har här ett tydligt djup, ett ögonblick hämtat direkt ifrån naturen. Senare verk utvecklas istället från minnet, där hon använder och återanvänder föremål bevarade i sin ateljé, och skapar en mer drömlik, konstruerad bild av händelser där objekten svävar som en tanke. Här finns alla delar av ett landskap, men inte deras naturliga sammanhang.

I Froys tavlor från ruiner i Stirling, Scotland, ser man att ljusets spel är viktigt, men för henne behövs det något mer konkret från naturen också. Hon beskriver det som att titta på landskapet genom ett hål i ruinens vägg. En känsla där det skiftande ljuset och landskapet inramas av den oförändliga fönstergluggen.

Självkritik och utmaningar är en annan viktig del av Froys skaparprocess. Vid ingången till Froys ateljé på Jamtlis Konstvåning hänger en tavla som domineras av en starkt gul färg, en färg som hon själv inte tycker om. Syftet är att göra det obekvämt när hon målar, och att utmana sig själv i processen. Resultatet är spännande. Tavlan hänger som en personlig påminnelse om att våga.

När jag besökte utställning hade jag den brittiska konstnären Howard Hodgkin i åtanke (han gick tyvärr bort dagen innan). Jag ser något gemensamt med Froy och Hodgkin. Deras intelligenta sätt att använda färg, deras sätt att skapa balans. Hodgkin sa att han var en figurativ konstnär, fast hans konst var väldigt abstrakt. Han menade att det var utgångspunkten som var viktig, att det var den som gjorde verken figurativa. Men Froy ser sig inte som en figurativ konstnär. Hennes konst ligger, enligt henne själv, någonstans mellan abstraktion och landskap. Där Hodgkins verk är drivna av subjekt och innehåll, är Froys konst baserad på känslor och minne. Froys konstnärliga process är en ständig jakt efter ett bildspråk bestående av färg, form och balans.

När man tittar på Froys verk från tiden i Rovaniemi i norra Finland, kan man gissa hur Jämtland kommer att påverka henne. Ljuset som skiner genom träden, den rosa himlen speglad på den vita marken. Det ska bli spännande och intressant att se vart hennes verk tar vägen efter en månad i Vinterstaden, omgiven av så mycket natur och historik.

Text och foto: Joseph Davey

Volym 2017-03-20

Ladda ner artikel i pdf-format

Länk till artikel


Tillbaka till toppen