En drömsk upplevelse av verkligheten

2017-06-27 10:24

Niklas Asker, Höga kusten-stipendiat

Niklas Asker, som ställer ut på Kramfors konsthall i sommar, är förtjust i slumpen och tillfälligheterna, hur de styr vår historia. Han gillar att roa sig själv och förhoppningsvis andra genom att göra oväntade tillägg i sina oljemålningar, till exempel låta modellens blick fastna i något utanför ramen, låta en målning ha en rörelse in i en helt annan bild eller låta ramen hänga på sned men horisontlinjen vara i rät vinkel.

Som barn bodde Niklas Asker i Nordingrå och han har starka minnen därifrån. Därför dyker Nordingrå upp i hans bildvärld och ger honom en slags bearbetning av sådant som fortfarande känns jobbigt och ofta gnager i bakhuvudet. Ett sådant bestående minne är jordkällaren, som aldrig upphört att fascinera Niklas Asker. Man öppnar dörren och går in i ett fuktigt, underjordiskt mörker. Vad som helst kan hända och bli en källa till livslångt trauma eller en av rädsla laddad eufori.

På vernissagekortet möts man av en djungelliknande grönska med en svart öppning mitt i. Den leder rätt ner i en jordkällare. I flera av målningarna kan man, när man vant sig vid mörkret, urskilja människor, som håller på med arkeologiska utgrävningar.

Förutom jordkällare återkommer i Niklas Askers målningar även ett grönmålat dockskåp, både som träskulptur och som ett dockskåp i målningen där en man står och gräver i de olika rummen.
En slank och mycket vacker Virginia Woolf-liknande kvinna tittar förskräckt ner på något odefinierbart strax nedanför målningen i The Dig och en rödskäggig man (självporträtt) sträcker ömt sina händer efter en kvinnas huvud i The Hold.

Det är en fint hängd utställning, sparsmakad och välavvägd. Den stämmer i färg och form för Kramfors konsthall, de vita väggarna och det gula tegelgolvet ger en bra bakgrund.
Genomgående är målningarnas färgskala i dovt bruna, svarta, gula och gröna nyanser med ett ljusdunkel likt Rembrandts, som imponerar. Niklas Asker är en tekniskt skicklig målare. Han arbetar figurativt men säger sig inte vilja eftersträva att återge verkligheten i sig utan mer upplevelsen av verkligheten. Det där som poppar upp i huvudet när vi blundar. Han gillar att förhålla sig till världen i en abstrakt surrealistisk anda, för att kunna ge motiven en drömsk och gåtfull stämning.

Niklas Asker var förra årets Höga kusten-stipendiat. Han valde att bo sina tre stipendieveckor i Bönhamn, och är i sommar Kramfors konsthalls utställare. Två år i rad har han medverkat i Liljevalchs vårsalong och under åren har han ställt ut framförallt i södra Sverige. Efter att först ha gått Örebro konstskola och sedan Serieskolan i Malmö blev han kvar i Malmö, gav ut serieromanen Second Thoughts och haft flera stora utsmyckningsuppdrag, bland annat en 240 kvadratmeter lång målning i en gångtunnel i Vellinge.

Volym 2017-06-27