Två foton i färg. Till vänster: Ett äldre par sitter mittemot varandra, mannen till vänster och kvinnan till höger, och fikar vid sitt köksbord framför ett fönster. Mannen håller sin kaffekopp mot munnen. Kvinnan tittar på sin smörgås hon håller i handen. Ljuset faller in genom fönstret och den vita tunna gardinen. Till höger: Två pojkar sitter bredvid varandra, en bordskiva framför. De har lagt varsin arm om varandras axlar. Pojken till vänster har blont kort hår, en svart tröja med färgglatt mönster. Han dricker ur ett glas. Pojken till höger har rött hår och en orange t-shirt med blå Godzilla-liknande figurer. Han tittar rakt mot betraktaren. I bakgrunden syns ett skåp i trä och ett fönster med en vit gardin.

En fotografisk resa med Åsa Sjöström

2022-10-10 14:52

Folkets Hus Forum, Junsele

Fotografen Åsa Sjöström ger oss tre olika skildringar av ett samtida Sverige i en utställning, som just nu turnerar till flera Folkets Hus i norra Sverige. Jag blir glatt överraskad när jag får syn på utställningen i Folkets Hus Forum i Junsele. Både över att bilderna nått just hit och över deras innehåll.

Utställningen ”3 x Sverige” är ett urval bildberättelser ur Sjöströms omfattande och ständigt pågående fotografiska produktion. Hon är en prisad dokumentärfotograf, som arbetar för dagspress, tidskrifter och har publicerat flera fotoböcker. Den vackra reportageboken från Moldavien ”Silent Land” förtjänar alla lovord den fått. Att uppsöka människor och skildra dem i deras livsmiljöer är både hennes metod och ärende. Med hennes blick och uppmärksamhet förs vi denna gång in i tre väsensskilda miljöer. Under en längre tid har hon följt arbete och livsvillkor i en av Sveriges två överlevande turnerande cirkusar. Serien ”Den sista cirkusprinsessan” skildrar kvinnor som bärare av cirkusens konstart och tradition i familjen Rhodin. I Enviken i Dalarna avtäcker Sjöström en livs levande rockabillyvärld där vurmen för amerikansk 50-talsrock och den tidens bilar tar sig många kreativa uttryck och upprätthålls av lika stiltrogna som hängivna män och kvinnor. I serien ”Swedish Fika – en roadtrip genom Sverige” görs vi delaktiga i fikastunder på orter och i miljöer, som alla känns helt samtida men är belägna långt från städernas normer och trender. Mest norrut.

Genom utställningen förs vi in i bildmässiga världar med tydliga kännetecken. Till varje bildserie har fotografen skrivit en kortare text, som berättar om innehållet. För mig har bilderna en inkluderande verkan. Med motiv, som upplöser alla eventuella generationsgränser handlar de om människor, som lever i Sverige här och nu. Det är allmängiltiga fotografier, som ger upphov till medkänsla och samhörighet istället för ett distanserat betraktande. Ett av Sjöströms ärenden sägs vara att just verka för mänskliga rättigheter och inge hopp genom att påvisa den styrka som finns även bland dem som kan te sig sårbara och utsatta. Av de människor, som skildras i bilderna är det ändå bara de lättklädda kvinnliga cirkusartisterna, ensamma mot en osäker bakgrund, som känns riktigt sårbara. För övrigt finns alla möjligheter till igenkänning av egna erfarenheter och vardagar med dess enkla och anspråkslösa glädjeämnen. Det gäller förstås allra mest de förevigade fikastunderna. En bildgenre, som många i praktiken bidrar till utan att ens räkna sig som fotografer.

Att se Sjöströms bilder i Junsele ger dem en särskild innebörd. Till ortens kulturliv hör bland andra Wild West Cruisers, en förening, som odlar nostalgi och umgänge kring motorfordon och som i somras återupptog Midsummer Meet, en stor motorträff, som präglar orten några dagar under midsommarhelgen. Just nu hyser samhället också ett 70-tal flyktingar från Ukraina; kvinnor, mödrar, mor- och farmödrar med barn och barnbarn. Alla tillfällen att inbjuda till kunskap om Sverige och svenska vanor är därför av värde. Jag kan intyga att begreppet ”fika” redan, till synes självklart, ingår i deras svenska ordförråd. Det är ändå osäkert hur många ortsbor, som hinner uppfatta att utställningen pågår under dess korta sejour i Junsele. Den är curerad av Paula Hoffman, konstansvarig hos Folkets Hus och Parker. Men turnéplanen är i mitt tycke väl hektisk. Knappt hinner man förstå att utställningen finns förrän den är på väg till nästa anhalt. Den kommer att visas på Folkets Hus i de norrbottniska samhällena Gunnarsbyn och Älvsbyn inom den närmaste månaden.

På Folkets Hus Forum i Junsele utgör denna utställning ett av flera synliga tecken på att föreningen har återhämtat sig efter pandemin och gör en omstart. Härnäst, lagom till höstens skollov, packar man upp och visar en utställning om LasseMaja & deckarhistorien. Även denna utställning är producerad av Folkets Hus och Parker. Nu vänder man sig till barn och familjer och förmedlar kontakt med figurer ur den litterära barndeckarhistorien, sådana som Kalle Blomkvist, Ture Sventon och Enid Blytons fem mysterielösare.


Text: Margareta Klingberg

Foto: Åsa Sjöström


Volym 2022-10-10

Länk till artikel

Margareta Klingberg (född 1942 i Sundsvall) är bildkonstnär verksam i Röån, Junsele och i Stockholm. Hon är utbildad vid Konstfack, Konstakademin i Warszawa och Kungliga Konsthögskolan. Fil. kand. i socialantropologi, estetik och miljöhistoria. Hon har arbetat i dagspress och medverkat i tidskrifterna Hemslöjden, Provins och Hjärnstorm. Pågående projekt: Sven Edins väg om asylsökande boende på denna adress i Junsele. Medverkar i Volym sedan 2003. Medlem i nätverket Fiber art Sweden.


Tillbaka till toppen