Foto. Till vänster i bild syns en vägg med en mönstrad tapet, som skiftar i blågröna och rosalila nyanser mot en beigeaktig botten. Till höger en närbild av samma tapet. Mönstret består av bla. olika stadsmiljöer.
David Molander, ”Sundsvallstapeten”, mönsterpassad tapet.

Gängkriminalitet transformerad till vackert tapetmönster på Sundsvalls museum

2024-01-05 15:27

David Molander: ”Spräng Sundis – Skjut Stockholm”

I samband med det kommande firandet av Sundsvalls 400-årsjubileum i år har staden fått en egen tapet, David Molanders verk ”Sundsvallstapeten”. Temat kretsar kring den pågående gängkriminalitet och kamp om droghandeln i stan. Eftersom kopplingarna till Stockholm är en stor del av detta har Molander även gjort en ”Stockholmstapet”. Båda verken finns med i den pågående utställningen på Sundsvalls museum.

Likt en blommig fondtapet som skiftar i blågröna och rosalila nyanser, ser det hela oskyldigt vackert ut på avstånd. Även på närmare håll ligger ett lätt romantiskt skimmer över bilderna. Inget kan dock vara mer vilseledande. Det här är fotografier tagna i de två rivaliserande städerna, på platser där bland annat sprängningar, misshandel och mord skett under de pågående gängkrigen. Brottstycken som sammanflätas på tapeten bildar ett nätverk där allt mer eller mindre hänger ihop.

Skillnaderna mellan de två systertapeterna är knappast märkbara; de flesta motiv som finns på båda ser ut vara desamma. Men på ”Stockholmstapeten” finns en grönska likt en utopisk dröm om en stadsmiljö, som nu antingen håller på att trängas bort av den ständigt växande staden, eller så börjar naturen sakta smyga sig in och ta över – svårt att avgöra vilket. En bård av graffiti-tags går uppifrån och ned på ena kortsidan av de tillfälliga väggar i rummet som klätts med tapeten. För övrigt är de två tapeterna förvånansvärt lika varandra, och det gäller att ha hängt med i nyhetsrapporteringen för att verken ska komma till sin fulla rätt.

En bild som byggts upp av flera fotografier, den föreställer en byggnad som verkar genomgå förvandling.
David Molander, ” Teufelsberg”, ink jet print.

Övriga verk i utställningen, en blandning av äldre och nya verk, handlar även de om städer, konflikter, stadsrum i förändring. Varje bild har byggts upp av mängder med fotografier från specifika platser såsom 5Pointz i New York och Teufelsberg i Berlin. Med ett färgrikt djup förstärkt av glasets montering är de hänförande vackra, men innehållet bär inte en lika tjusig historia. Till exempel den om Teufelsberg – Djävulsberget, ett artificiellt berg, byggt efter andra världskriget av spillrorna från det sönderbombade Berlin. Det fungerade som militärbas, spionstation under kalla kriget och gömsle för spionutrustning från öst. Numera ett övergivet område där naturen och människor med nya budskap och visioner tar över, där det ockuperas och ytor fylls med konstnärlig kreativitet.

Till det videoverk som också gestaltar Djävulsberget, har Molander gjort sin egen avlyssning av området och skapat ett ljudcollage som spelas upp samtidigt som videon vandrar fram och tillbaka över väggarna i den bortre delen av lokalen. Det ger en stark upplevelse av att vara där på platsen. Ljuden framkallar en kuslig känsla av att inte vara ensam i rummet. Jag vrider hela tiden på huvudet och tittar om någon går bakom mig. Kanske sitter minnen kvar i väggarna trots de många lager av bilder på dem, som blivit övermålade om och om igen under årens lopp. Det finns mycket att fundera över efter att ha sett utställningen, bland annat en mening i presentationstexten, ”att se konflikten som en del av stadsutvecklingen”. Den blir något att tankemässigt brottas med.

På samma plan som David Molanders utställning finns också en historisk utställning om Sundsvall med titeln ”Staden som förvandlade sig”. I texten står bland annat att ”Sundsvalls läge i alla tider lockat till sig människor från när och fjärran”, och hamnen beskrivs som ”ett nav för handel och sjöfart i norra Sverige där varor från hela världen lastas och lossas, och många språk talas bland handelsmän och arbetare”. Kanske är inte stadens förändring i grund och botten så stor vad gäller handeln, utan möjligtvis endast de varor och tjänster den utgörs av.
Intet nytt under solen.


Text och foto: Ann-Kristin Källström

Volym 2024-01-05

Länk till denna artikel


Ann-Kristin Källström, född 1958 i Stockholm, yrkesverksam bildkonstnär nu bosatt utanför Kramfors. Efter konstutbildning och fortlöpande utbildning i grafiska tekniker läst fotografi/bildjournalistik. Skrivit för GrafikNytt, e-Provins och medverkar i Volym sedan 2009. Arbetar för tillfället med att ställa i ordning en ny arbetsplats/grafikverkstad i Härnösand och arbetar vidare med projektet ”Norra Sveriges inland och fjälltrakter” med stöd från Konstnärsnämnden. Se vidare på Ann-Kristin Källströms webbsida.

 


Tillbaka till toppen