I det stora utställningsrummet hänger det bomber ifrån taket, bomber som påminner om maskrosfrön som fixerats i luften.

Kristian Berglunds "Merry-Go-Round" i Ahlbergshallen

2021-09-09 10:53

Motståndets teater

I det ena rummet hänger verk med vad man skulle kunna beskriva som moderna hieroglyfer. Enkla, minimalistiska teckningar i enbart svart och vitt som avbildar gummistövlar, eld, tält, en kassapparat med mera. I det andra rummet hänger det bomber ifrån taket, bomber som påminner om maskrosfrön som fixerats i luften. Den explosiva kapseln längst ned blinkar svagt, subtilt och illavarslande rött. Är det så här vi kommunicerar när orden inte längre räcker till? I bilder och bomber? De enskilda verken är starka men det är något som skaver i utställningen som helhet.

Kristian Berglund bor och verkar i Panneröd. Det var med ett gediget CV i bagaget, med bland annat utbildning på konsthögskolan vid Umeå Universitet och Konsthögskolan Valand samt en rad soloutställningar, som han blev Härkestipendiat 2019. Nu visas äntligen hans utställning "Merry-Go-Round" i Ahlbergshallen.

Berglund arbetar med olika material och variationsrikedomen framträder i utställningen. Skulpturer och installlationer blandas med måleri och videoverk. Inte sällan kombinerar han olika element i ett och samma verk. Ett bra exempel på detta är "Quattro Stagioni" där fyra målningar hänger i en träskulptur som sakta roterar med hjälp av en liten motor. Varför han har namngett ett verk med bilder som refererar till de fyra årstiderna efter en pizza, förblir dock ett mysterium …

På ett bord ligger ett skulpturalt verk som har formen av ett Alfapet. På varje bricka, där man vanligtvis ser en bokstav, ser man istället en målad bild av en explosion.
Kristian Berglund, "IED (Improvised Explosive Device)".
©Kristian Berglund/Bildupphovsrätt 2021.

Det första verket som möter en när man kommer in i Ahlbergshallen är också ett av de starkare verken på utställningen. "IED (Improvised Explosive Device)" har formen av ett gigantiskt Alfapet. På varje bricka, där man vanligtvis ser en bokstav, ser man istället en målad bild av en explosion. IEDs är okonventionella bombkonstruktioner och används därför framför allt av terrorister och gerillagrupper vid så kallad asymmetrisk krigföring. Det är vanligt att de placeras vid vägkanter och fungerar som minor, en taktik för dem som möter en motståndare som på många sätt är överlägsen vad det gäller krigsmatrial, vapen, teknologi etc. Ser man till Berglunds gestalning av bomber i "IED" och "It Takes a Nation of Millions (To Hold Us Back)" tillsammans med verket "Nomadic Monument #1", där texten 'Leave Us Alone' står skrivet, blir det tydligt att hans sympatier ligger hos motståndet till olika former av kolonialt, imperialistiskt förtryck. Men tillsammans med kommunikationen och det cirkulära temat i utställningens övriga delar blir detta motstånd inte mycket mer än en tom, symbolisk talakt. Tillvaron med all sin orättvisa gestaltas som en karusell, Merry-Go-Round, som går runt runt och det finns inget vi riktigt kan göra åt saken. Vi övervakas, andra sprängs i bitar och livet är ett riggat spel med vinnare och förlorare. I detta avseende blir motståndet ingenting mer än en politiskt korrekt teater där det enda man kan göra är att fördöma och acceptera. Ödesmyten har segrat och vi har kapitulerat inför illusionen om att vi är maktlösa. Detta är synd för verken på utställningen är alla väldigt bra. Men det är som om Berglund har slagit ihop två tematiskt olika utställningar och resultatet blir att tematiken slår ut varandra.

Merry-Go-Round kan ses i Ahlbergshallen till och med den 19 september.

Text och foto: Freddie Ross

Volym 2021-09-09

Presentation av skribent: Freddie Ross, född 1985. Har en kandidatexamen i kulturvetenskap, med inriktning konst och filosofi och en masterexamen i kultur och mediegestaltning, båda vid Linköpings universitet. 2019 debuterade han med boken Grymhetens konst - Etiska reflektioner kring kontroversiella konstverk . Ross arbetar som frilansande skribent och konstnär. Främst skriver han för Länstidningen Östersund och för Volym sedan 2017. Hans konstnärliga skapande, som främst består av analog kollageteknik kan ses och följas på Instagram: alfred.art.