Två kvadratiska målningar, gulmelerade som skiftar mot orange och svart.

Madeleine Hatz – Berättelser i färg

2022-03-09 12:41

Måleri på Sundsvalls konstförening

En del konstnärer är tysta, låter sina verk tala. Andra pratar, berättar, har teorier. Madeleine Hatz hör till den senare kategorin. Bakom hennes målningar finns berättelser där en färg oftast spelar rollen som symbolbärare. Hon är också verksam som performance-konstnär med inriktning på miljö- och antikrigsaktivism. Hos henne pågår ett växelspel mellan konsten och det aktivistiska.

I performance-aktionen ”Red Fountain” 2005 i New York färgade hon vattnet i fontänen utanför Rockefeller Center blodrött i protest mot USA:s anfallskrig i Irak. Och 2013, när hon inspirerad av den helige Franciskus vandrade på Himmelska fridens torg i Peking iförd munkdräkt, greps hon av kinesisk polis. Syftet var att visa solidaritet med Kinas förföljda munkar. I augusti förra året genomförde hon en ”Lundin Oil Greenwashing Fest” i Stockholm tillsammans med aktivistnätverket Extinction Rebellion.

I utställningen hos Sundsvalls konstförening är det måleri som gäller, måleri i det mindre formatet. Madeleine Hatz målar ofta bilder så stora att de inte ryms i konstföreningens galleri. Fragment av den munkdräkt som hon använt vid flera performance återkommer i utställningen, nu som ett vävt textilt underlag för den djupröda målningen ”St Francis Robe Fragment”. Den grova väven med sin reliefartade struktur blir en del av konstverket. Målningen är samtidigt den mest taktila av de utställda verken.

Målning i djuprött och mörkbrunt på väv av snören.

Madeleine Hatz, ”St Francis Robe Fragment”, 2016–2018. Pigment, lim, olja, på väv av snören.

Madeleine Hatz har en egen teknik. Hon börjar med att lägga ut underlaget – pannå eller duk – horisontellt på golvet. Sedan grundar hon det med vattenlöslig färg, pigment och texturmaterial och låter det torka. I nästa steg kommer oljemåleriet. En målning kan ibland ta flera år.

Bilderna är abstrakta och uppbyggda med många lager av färg. Idémässigt knyter de an till det politiska engagemanget och har olika färgteman. Samma tema återkommer i serier om flera verk, till exempel ”Gold Fire”, varav det finns fyra i utställningen (Gold Fire 5, 12, 16 och 19). Gold Fire-målningarna är inspirerade av de tibetanska munkar som bränner sig själva till döds i protest mot Kinas regering. Målningarna lyser som av eld, en till synes evig eld i vars botten det bor en skrämmande iskall grymhet. Den skiftar och lever, tar in syre, blossar upp, falnar och tar sats på nytt.

Ett annat tema är jord, jord som i jordskorpa, jord som jordmån, jorden som föder oss, jorden vi lever på. Målningen ”Yellow Soil 1” för tankarna till den bördiga gula jorden i Kina. Konstnären vill värna om jorden och uttrycker det genom att gå in och närstudera den. Målningen registrerar minsta skiftning ner på mikroskopisk nivå.

Madeleine Hatz bor sedan sex år tillbaka i Sörmland och Stockholm, innan dess verkade hon under ett 30-tal år i New York. Hon har också tillbringat längre perioder i Kina.

Volym 2022-03-09