Figurativ oljemålning i tydliga färgfält där tre personer i förgrunden vänder oss ryggen och ser ut över ett jordbrukslandskap. Över alltihop vilar en hög, molnig himmel.

Maria Olsson på Galleri Sundsvalls konstförening

2022-02-17 15:58

Vemodets måleri och en ensamhet som öppnas upp.

Sundsvalls konstförening visar nu måleri och collage av Maria Olsson från Ås i Jämtland. Hon målar för det mesta i olja, men använder även akryl. Det är en estetiskt tilltalande utställning, präglad av dunkla, mörka färgskalor.

På nästan alla av de drygt 20 målningar som visas förekommer människor, märkligt inneslutna i sig själva. Ofta vänder de sig bort och de tycks sakna kontakt med varandra även när de är tillsammans. Det enda undantaget är den ensamma kvinnan som tycks sitta och vänta på någon i målningen ”Den stora ensamheten”. Hon öppnar sig mot omvärlden och det hon kommunicerar är sin ensamhet. Alltid något, en början för den som vill ha kontakt med andra kan vara att kommunicera det.

Bilderna utgår genomgående från fotografier, antingen är det Maria Olssons egna, tagna med mobilen, eller också är det äldre svartvita foton som konstnären hittat exempelvis på digitaltmuseum.se eller Pinterest. Oftast har två foton kombinerats i en och samma målning. De kan sättas ihop redan i mobilen. I den målade bilden har motivet renodlats och detaljer tagits bort.

Motiven skiftar från dåtid till samtid, eller ingen särskild tid alls. Här finns de stora familjebilderna från forna tiders fotoalbum, upphottade med en skog eller en himmel i bakgrunden, men också nutidsmänniskor utställda i nutida landskap, som i ”Betraktarna”. I den bilden är det sommar. Tre personer i förgrunden vänder oss ryggen och ser ut över det jämtländska jordbrukslandskapet i Ås, som det breder ut sig. Höet har slagits och ligger i sina plastägg på en åker. Längre bort syns Storsjön och över alltihop vilar en hög, molnig himmel.

I utställningen finns flera intressanta miniatyrer, oftast i collageteknik. Urklippta figurer i papper har applicerats på bilden, målats och blivit en del av den, till exempel i ”Konfirmanderna”. I den har tre uppsträckta konfirmander från förr i mörka kostymer placerats vid en åker framför ett skogsbryn. Frågan är vad det blev av dem sedan.

Maria Olsson, ”Konfirmanderna”. Collage/olja på MDF.
©Maria Olsson/Bildupphovsrätt 2022.

Maria Olsson är något i våra dagar så ovanligt som en konstnär som inte är utbildad på konsthögskola. I stället har hon gått bildlärarprogrammet och jobbat som bildlärare, läst konstvetenskap och gått kurser bland annat på Gerlesborgsskolan. Hon började måla professionellt 2011. Samtidigt fortsätter hon att vikariera på skolor och förskolor. Vid konstutställningen Mitt-salong 2019 på Exercishallen i Östersund fick hon ta emot Publikens pris.

Målningarna i utställningen är skapade mellan 2020 och 2022.

Volym 2022-02-17