Det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten med en påklistrad blå lapp från en lyckokaka med texten "You will do well to expand your business".

”När vänder det?” – en utställning där humor gör livet hanterbart

2024-01-19 16:14

Kent Andersson och Margon Lindberg på Galleri Lokomotiv

Utställningen på Galleri Lokomotiv fick titeln ”När vänder det?” efter att Kent Andersson och Margon Lindberg ställt sig den frågan, då världsläget, årstiden, vädret och annat, påtagligt påverkade dem i deras konstnärliga arbete. Som en konstnärsduo med arbetsnamnet Duett-duo har de samarbetat i nästan 10 år. Arbetet, där de bollar tankar och idéer fram och tillbaka, skapar en lekfullhet som visar sig i de gemensamma verken. Ett exempel är verkförteckningen vid ingången till lokalen – på baksidan av papperet finns en enkät som besökare uppmanas att fylla i. Informationen på blanketten klargör att duett-duon ständigt strävar efter att förbättra upplevelsen för sina besökare. Idén till enkäten uppstod efter att konstnärerna fått ett frågeformulär efter en hotellvistelse.

Till höger innanför dörren finns en anvisning i form av det gemensamma verket ”Papperstigern”. Tigern är en förklädd dokumentförstörare och på väggen bakom är fyra runda mindre målningar placerade och som steg för steg beskriver tillvägagångssättet med enkäten. När frågorna är besvarade stoppas papperet i tigerns huvud och det slutar med att det finns återvinningsmaterial som kommer användas till att skapa en ny tiger. Ett annat gemensamt verk, ”Future Cookie - Myndigheten informerar”, är resultatet av alla orange kuverten som samlades oöppnade på hög. Tillsammans med uppmuntrande meddelanden i kinesiska lyckokakor blev det så småningom ett verk med oro och hopp i underfundig kombination.

Konstnärerna är även verksamma var och en för sig. I Margon Lindbergs mer abstrakta arbeten är det kroppen som form som intresserar. Konstnären betonar också värdet i att bild och form möts. Både i de grafiska bladen och skulpturerna känns mötet naturligt och självklart, inget som kan hållas isär. En linje eller form, eller kanske antydan till en form gjord i torrnål, känns igen och blir något konkret i skulpturens material. Konstnären brottas med materialen torrnål och sten där det krävs skärpa och fokus, det som görs är så definitivt. I motsats till leran som har sådana mängder med möjligheter att det ibland nästan blir outhärdligt.

En skulptur i terracotta av två händer. Den ena handen är lodrätt med fingrarna uppåt och den andra sticker två fingrar genom den förstas handrygg.
Margon Lindberg, “Nothing but the truth”, skulptur, terrakotta. ©Margon Lindberg / Bildupphovsrätt 2024.

I terrakottaskulpturen ”Nothing but the truth”, ger konstnären uttryck för tankar kring hur man förhåller sig till sanningen. År av utvecklande samtal i ämnet, samt efter att ha läst en bok som starkt påverkat konstnären utan att denne fullt ut förstår varför, ligger till grund för tillblivelsen av en serie skulpturer i alabaster med titlarna ”Lyft stol”, ”I samtal med någon”, samt ”I samtal med väggen”. Utplacerade på det vita underlaget ter de sig likt drömmar i marmor, svävande nästintill overkliga, som händelser i livet kan te sig, där tiden skapat avstånd. Barhudat sensitivt.

Kent Andersson arbetar föreställande med trärelief och skulptur. Trärelieferna är målade i klara färger och gjorda som tittskåp och här blir scenografin viktig. I verket ”Gasollampa” sitter familjen samlad runt ett bord och tittar andäktigt på, den på marknaden nyutkomna lampan, hänförda över det speciella, magiskt starka vita ljus som sprids i rummet. Motiven, vardagssituationer och minnen blir till teaterstycken på en miniatyrscen där konstnären leker med perspektivet. Träreliefen ”Vadå det har väl alltid skjutits i Sverige” består av två delar, den ena med en figur med gevär där måltavlan är en kronhjort. I den andra reliefen har jägaren ett annat vapen, en pistol, och måltavlan är en människa.

En trärelief målad i klara färger och gjord som ett tittskåp. I verket ”Gasollampa” sitter en familj, bestående av en man, kvinna och två barn, samlad runt ett bord och tittar andäktigt på den nyutkomna lampan, hänförda över det speciella, magiskt starka vita ljus som sprids i rummet.
Kent Andersson, ”Gasollampa”, relief trä, något beskuren. ©Kent Andersson / Bildupphovsrätt 2024.

Händelser i samhället tas upp och bearbetas ur en lite humoristisk vinkel, även det svåra blir på så sätt mer hanterbart. Den känslan binder ihop utställningen, tonar ner det allvarliga och ger hopp. Om att det kanske vänder nu.

Volym 2024-01-19