Malin Hederus, Eva 2020, yllekofta. Det stora blå, plisserat tyg. ©Malin Hederus.

RÅGÅNG

2020-07-10 16:22

Textila verk intar Härnösands konsthall

Med rågång menas att tydligt sätta en gräns för vad som är mitt och ditt, dra upp linjer mellan olika ägor i skog och mark, berättar utställningsgruppen Rågång, som i sommar visar sina textila verk på Härnösands konsthall.

Konstnärerna Malin Hederus, Stefan Uhlinder, Åsa Pärson och Karin Lundgren-Tallinger har tidigare bara haft en gemensam utställning och oftast inte velat vara med i kollektiv utan jobbat var och en för sig i sina sinsemellan helt olika val av material och tekniker. Men i samarbetet på Härnösands konsthall, håller de ingen stenhård rågång mellan sig utan tvärtom, låter respektives textilteknik; väv, tryck, sömnad och plissering, gå hand i hand och ibland till och med överlappa varandras.

De fyra konstnärerna har alla sina rötter i den textila hantverkstraditionen med gedigna utbildningar från bland annat Konstfack och Handarbetets Vänner. De har även mötts i olika kurssammanhang, som till exempel i den japanska tekniken shibori (=öppning), där man viker, veckar och syr för att göra mönster på tyg innan det färgas. I utställningen kan man i Malin Hederus alla invecklade plisseringar och vikta tafter få en inblick i förberedelserna.

Egentligen gillar de inte att utställningen ska handla för mycket om teknik och deras enskilda konstnärskap. Istället vill de försöka skapa en dynamisk, sinnlig och associationsgivande helhet av sitt samarbete, förklarar de på den digitala vernissage där de i samtal med konsthallschefen Linda Nordlander Frisk kommer in på konstens och hantverkets möjligheter, svårigheter och status idag. Ingen publik finns på plats när denna vernissage sker men hela samtalet går att följa på Facebook och konsthallens hemsida.

Stefan Uhlinder, Klorofyll. Screentryck med reaktiv färg på linne. ©Stefan Uhlinder/Bildupphovsrätt 2020.
Stefan Uhlinder, Klorofyll. Screentryck med reaktiv färg på linne.
©Stefan Uhlinder/Bildupphovsrätt 2020.

Utställningen Rågång fyller alla konsthallens rum denna sommar, både de två stora, ljusa på ovanvåningen och de små, något dunklare, på nedre plan. Från tak till golv hänger Stefan Uhlinders screen- och reservagetryck på sammet, bomull, linne och canvas. Trycktekniken reservage kommer från Indonesien och går ut på att man `reserverar´ en del av tyget för mönster med markeringstejp, vax eller snören. Det tycks Stefan Uhlinder behärska till fulländning. I utställningen heter hans meterhöga verk Faustus, Klorofyll, Arytmi och Det som en gång var. De är i svartvitt, illgrönt och blodrött och har ett bildspråk som triggar igång fantasin och ger hela samlingsutställningen Rågång en sober inramning och fast form.
Stefan Uhlinder har tidigare i många år under namnet BU ställt ut tillsammans med Helene Billgren, hans kurskamrat från Valands konsthögskola.

Malin Hedreus lekfulla, luftiga mobiler och kjolar i tyll och taft är som utströdda kommentarer till utställningen eller kanske hellre färgglada utropstecken på de vita väggarna. De lättar upp och ger kontrast till Åsa Pärsons strama och mycket hantverksskickliga vävar i dova jordfärger. Ett av hennes verk skiljer dock ut sig från de andra. Det är i svart, vitt och solgult, har titeln Nordingrå, 2015 och är handfärgad väv i lin och bomull.

Karin Lundgren-Tallinger, Bläckfiskens smekningar. Sidenorganza, etsat sidan, tråd. ©Karin Lundgren-Tallinger.
Karin Lundgren-Tallinger, Bläckfiskens smekningar.
Sidenorganza, etsat sidan, tråd. ©Karin Lundgren-Tallinger.

Karin Lundgren-Tallinger fanns med förra året på Västernorrlands museums Y-salong. Där stack hon ut med sin skira skapelse i siden med långa revor på tvärs, broderier i pasteller, metallringar och pärlglitter. Hennes verk är även här som skimrande fjärilsvingar. De fladdrar till i ögonvrån och ger känslan av underliggande spänning, en hotbild, i det annars så drömska och sagolika uttrycket. Bläckfiskens smekningar är gjord i sidenorganza, etsat siden och tråd. Den har just det ambivalenta uttryck som ger betraktaren en skön rysning utefter ryggraden.

I det digitala vernissagesamtalet uttrycker konstnärerna sin förtjusning i att ha fått använda sig av konsthallens stora, ljusa utställningsrum. De är nöjda med sin utställning och tycker sig ha hittat hem i rummen. Som besökare kan man bara instämma, de har lyckats lyfta fram sin textila konst och ge oss andra både inspiration till egna försök och längtan att få se mer!

Volym 2020-07-10