Nic Langendoen, Glänta och Skogssjön 19, pastell, 2020. ©Nic Langendoen /Bildupphovsrätt 2020.

Spår II

2020-08-14 12:24

Nic Langendoen på Sundsvalls museum

Utställningshallen i gatuplanet på Sundsvalls museum fylls av ett meditativt lugn. Umeåkonstnären Nic Langendoens måleri skapar en befriande atmosfär där besökaren får möjlighet att andas ut och hämta kraft. Bilderna har surrealistiska drag och hämtar sin inspiration i norrländska landskap.

Vid första anblicken kan de abstrakta bilderna upplevas som otillgängliga, men något händer och de börjar tala sitt eget språk, ett känslornas, färgernas och naturens språk. Verkens titlar hänvisar ofta till naturen, en natur bortom den mänskliga civilisationen. Den gestaltas inifrån, eller så nära inpå att det är omöjligt att urskilja några motiv. I stället öppnas dörrar till betraktarens egna inre världar och ett tillstånd av andlighet.

Färgspelet skiftar från lätta pastelltoner till kraftfulla mörka nyanser. I en serie med fem mindre pasteller från 2019 och 2020 sker en gradvis förmörkelse, från den ljusa Stryckan till Skogsjön och Landskap 45.

Denna skiftning mellan ljus och mörker finns även inom flera av målningarna. I Tudelad (2019) liksom i Avtryck (2014) möts det mörka och det ljusa i abstraherade landskap. Ristade linjer skapar konturer och ger rytm åt bilderna. Konstnären söker sig fram, hittar ett spår, låter slumpen styra och hamnar i Okänd trädgård (2020), där ett märkligt rödgult solljus flyter fram i en dalgång. Det är lockande att läsa in egna tolkningar: skymtar där en björk, ett djur, skogstoppar, berg, ett väsen, ett öga? Men kanske mer utmanande att släppa taget och låta bilderna tala för sig själva.

Nic Langendoen, Okänd trädgård, blandteknik, 2020. ©Nic Langendoen/Bildupphovsrätt 2020.
Nic Langendoen, Okänd trädgård, blandteknik, 2020.
©Nic Langendoen/Bildupphovsrätt 2020.


Nic Langendoen arbetar med akryl, tempera och pastell och skapar också egna pastellkritor av olika ingredienser. I utställningen visas 19 målningar i blandteknik eller pastell. Den sju meter långa Spegling är från 1984, övriga bilder är målade mellan 2014 och 2020.

Utställningen i Sundsvall är en uppföljare till den retrospektiva utställningen ”Spår 1970–2018 ”som visades på Västerbottens museum vintern 2018–2019.

Nic Langendoen är född 1944 i Nederländerna och utbildad på Konstakademin i Rotterdam. Efter militärtjänstgöring i Nederländernas dåvarande koloni Surinam i Sydamerika kom han till Sverige 1966 och är verksam i Umeå och Västerbotten.


Text och foto: Karin Kämsby

Presentation av skribent:
Karin Kämsby, Gnarp, är frilansjournalist med inriktning på kultur, foto och grafisk form. Hon gick ut journalisthögskolan i Göteborg 1980 och tog en fil. kand. dramatik, film- och teatervetenskap vid Stockholms universitet 1995. Senare har hon läst kompletterande universitetskurser i att skriva om konst och att skriva kulturkritik. Hon har frilansat som journalist sedan 2002, bland annat för Danstidningen, Mittmedia och SvD och har medverkat i Volym sedan 2003. Numera bedriver hon även egna projekt som skribent och fotograf.

Volym 2020-08-14

Länk till artikel

Länk till artikel i pdf-format