Textil och natur – 2020 års GS-stipendiater

2022-10-27 21:30

Mirjam Hemström och Malin Mattebo

Två textilkonstnärer, Mirjam Hemström och Malin Mattebo, fick Grafström-Sandqvistska fondens stipendium år 2020. Nu, två år senare, visas deras arbeten på Sundsvalls konstförenings galleri.

Malin Mattebo fick stipendiet för att fortsätta utveckla sitt konstnärskap. Hon är född 1982 i Nätra, Ångermanland och utbildad i Göteborg där hon också är verksam. Hon tog sin kandidatexamen i textilkonst på HDK-Valand våren 2022 och vi får se hennes examensarbete ”Stål, silke, nål” i utställningen. Det är en stor luftig, tredimensionell tygskulptur i beigebruna toner, nästan genomskinlig, som bubblande svävar ut i rummet där den bara måste ses och upplevas.

Hon förklarar verket som ”ett utforskande av relationen/ickerelationen/konflikten mellan det naturliga och det som är av människan skapat”. Det bubblande tyget är uppsatt på en metallställning och mötet mellan metall och textil är tänkt att gestalta konflikten mellan naturen och människans skapelser. Det kan ifrågasättas om det i dag finns någon natur i världen som inte är utsatt för mänsklig påverkan, men det kullkastar inte behovet av att syna konflikten mellan människa och natur. Verket består av stål, siden, silkestråd, ståltråd, lin och metallvajer. Malin Mattebo har växtfärgat sidentyget, sytt i det med metalltråd och silke samt svetsat stålrören som håller upp verket.

Malin Mattebo, ”Stål, silke, nål”. Verket består av stål, siden, silkestråd, ståltråd, lin och metallvajer.

Malin Mattebo visar även en knapp kvadratmeter stor skulptural textil, ”Mother”, vävd i trasmatteteknik. Den hänger på väggen men buktar ut och ser ut att vilja komma loss. Materialen här är lin, koppar, ståltråd, ull och trasmattor.

På en vägg för sig själv hänger serien ”Grounded 01–06”. Det är sex textila föremål som till formen mest liknar platta damhandväskor. Eller reliker från en arkeologisk utgrävning av någon främmande kultur för länge sedan. De är gjorda av olika material: siden, viskos, linne, bomull eller kashmir, som har färgats med rost och te så att det uppstått mönster och färgskiftningar i tygerna.

Mirjam Hemström, Stockholm, fick stipendiet för att genomföra ett konstnärsresidens på Island och på Island har hon varit. Hennes handvävda digitala jacquardvävar med motiv därifrån i serien ”Norðurland“ visar bergslandskap och tolkningar av mönster i stenformationer. Det är som om stenarna och bergen följt med in i bilderna. Upplevelsen av dem är taktil, det känns som att röra vid i berget. Materialen är ull och lin.

”Haptic Perception” är en serie skira skulpturer i maskinvävd sexlagersväv. Här lämnar konstnären plötsligt textilkonstens vedertagna uttryck och låter allt bli skulpturalt. Överrumplande. Ömtåligt. Skulpturerna är vävda i ett stycke i lager av nylontråd (monofilament, som i fiskelinor).

Mirjam Hemström är inspirerad av vävarna vid Bauhaus-skolan i Tyskland i början av 1900-talet och ser ett samband mellan textil och arkitektur. I en text skriver hon att ”Jag programmerar väven i datorn innan tillverkning: bestämmer vilka trådar som ska gå upp respektive ner, och när lagren ska byta plats.” Och vidare: ”Jag ser de små vävarna som rum. Föreställer mig hur det skulle vara att krypa in, vara helt omsluten av halvtransparenta väggar.”

Hon visar också jacquardvävar med motiv från den svenska fjällvärlden, till exempel ”Sarek I” och ”Kebnekajse”. Havet tolkas i mindre tredimensionella flerlagersvävar. De hänger på väggen som tavlor med titlar som ”Adalvik” och ”Skagerak”.

Mirjam Hemström är född 1990 i Ångermanland och verksam i Stockholm. Hon har en konstnärlig masterexamen i textildesign vid Textilhögskolan i Borås och är medlem i vävgruppen Studio Supersju. Hon vann Ung Svensk Form 2021 med verket ”The Metamorphosis of weaving”.

Volym 2022-10-27

Fotnoter:
Grafström-Sandqvistska fonden delar sedan 1975 årligen ut stipendier till konstnärer och konststuderande med anknytning till Västernorrlands och Jämtlands län. Konstnärerna ansöker om stipendiet. Stipendiesumman varierar, 2020 års stipendiesumma uppgick till 40 000 kronor per stipendiat. Styrelsen för fonden består av ledamöter från Sundsvalls och Matfors konstföreningar samt museichefen i Sundsvall.

Jacquardväv är en typ av komplicerat mönstrad väv. Väven tillverkas genom att varptrådarna höjs och sänks individuellt, exempelvis via en hålkortsstyrd jacquardvävstol. Den har fått namn efter Joseph-Marie Jacquard. Källa: Wikipedia.