Förutsättningsindikatorer 2026
På denna sida hittar du syfte, beskrivning, eventuellt målvärde och datakällor för primärvårdens förutsättningsindikatorer 2026.
Antal listade
Beskriver antal patienter som valt vårdcentralen den 31 december
Datakällan: Listning - Power BI Report (valvet.rvn.se)(behörighet till systemet krävs)
Andel aktivt listade
Beskriver hur stor andel av de listade vid egna vårdcentralen som sökt vård vid vårdcentralen under det senaste året.
Datakällan: Uppgifter från planerings och uppföljningsenheten via källorna NCS cross och regionens datalager.
ACG (Adjusted Clinical Groups)
Beskriver patientens hälsotillstånd under en 18 månaders perioden bakåt i tiden, i syfte att förutspå det kommande vårdbehovet. Diagnoser hämtas för alla kontakter, både primärvård och sjukhusvård.
Läs mer: Ersättningsmodeller Nära vård (skr.se)
Datakällan: Kapitering - Vårdpengs ersättning - Power BI Report (valvet.rvn.se)(behörighet till systemet krävs)
CNI (Care Need Index)
Beskriver den socioekonomiska tyngden (SCB) per listad grundad på sju faktorer. Ålder över 65 år och ensamstående, utlandsfödda (Östeuropa, Asien, Afrika och Sydamerika) arbetslösa eller i åtgärd 16–64 år, ensamstående förälder med barn 17 år eller yngre, person ett år eller äldre som flyttat in i området, lågutbildade 25–64 år, ålder yngre än fem år.
Care Need Index (CNI) (scb.se)
Datakällan:Kapitering - Vårdpengsersättning - Power BI (valvet.rvn.se) (behörighet till systemet krävs)
Telefontillgänglighet (mätmånad mars och oktober)
Patienten ska kunna få kontakt samma dag via telefon eller genom besök på vårdcentralen vilket är ett krav i vårdgarantin (lagstadgad rättighet)
Mål: 100% skall få kontakt samma dag
Om vårdgaranti - Väntetider i vården(skr.se)
Datakällor:
- Primärvården väntetider - Telefoni - Power BI Report (behörighet till systemet krävs)
- Väntetider i vården (skr.se)
Chatt
Att utöka patientens möjlighet att få kontakt samma dag via en bemannad chatt
Mål: Att varje enskild vårdcentral kan erbjuda en chattmöjlighet
Datakälla: Besvaras av verksamheten
Medicinsk bedömning, tre dagar
När primärvården bedömt att patienten har behov av att träffa läkare eller annan legitimerad hälso- och vårdpersonal ska tid för besök erbjudas inom tre dagar (lagstadgad rättighet)
Om vårdgaranti | Väntetider i vården (skr.se)
Mål: 100% skall erbjudas tid för besök där vården bedömt att behov finns.
Datakällan: Väntetider i vården (skr.se)
Videodistanskontakter
Ger en bild av utbyggnaden av vården via distans/E hälsa
Mål: Videodistansbesöken ska öka för den enskilda vårdcentralen.
Datakällan: Vårdkontakter - Power BI Report (valvet.rvn.se)(behörighet till systemet krävs)
Öppettider telefon och mottagning
Vårdcentralens mottagningsverksamhet och telefontid ska vara öppen och tillgänglig för besök och telefonsamtal som omfattar minst 40 timmar/vecka, vardagar måndag till fredag året runt. Öppethållandet får ej begränsas så att ett akut omhändertagande inte är möjligt under dagens öppettider
Mål: Öppettiderna ska vara minst 40 timmar/vecka.
Datakällan: Besvaras av verksamheten.
1177 e-tjänster
1177 e-tjänster är en säker digital ingång där invånarna dygnet runt kan kontakta den offentligt finansierade hälso- och sjukvården. Invånarna kan kommunicera med sin mottagning för att till exempel få allmänna råd, förnya recept, boka, av/omboka tider mm
Mål: Att varje enskild vårdcentral använder 1177 e-tjänster och kan ange vilka.
Datakälla: Besvaras av verksamheten.
Läkarbesök per 1000 listade
Ger en bild av tillgänglighet och kvalité. Antal kontakter avser mottagningsbesök, hembesök och hemsjukvårdsbesök vid vårdcentralen, inte bara de listades kontakter. Antal kontakter under året/antal listade i december månad
Mål: äkarbesöken per 1000 listade ska öka eller vara rimliga på den enskilda vårdcentralen
Datakälla: Listning - Power BI Report (valvet.rvn.se)(behörighet till systemet krävs)
Övriga besök per 1000 listade
Ger en bild av tillgänglighet och kvalité. Antal kontakter avser mottagningsbesök, hembesök och hemsjukvårdsbesök vid vårdcentralen, inte bara de listades kontakter. Antal kontakter under året/antalet listade i december månad
Mål: Övriga besök per 1000 listade ska öka eller vara rimliga på den enskilda vårdcentralen
Datakälla: Listning - Power BI Report (valvet.rvn.se)(behörighet till systemet krävs)
Besök vårdgivare på Nationella taxan, fysioterapeuter
Ger en bild på antal listade patienter som valt att besöka fysioterapeuter på nationella taxan
Läs mer
Region Västernorrland - LOL och LOF - ersättningsetableringar (rvn.se)
Datakälla: Data från Vårdval Västernorrland via PriComp som besvaras av verksamheterna.
Kontinuitet, läkare
En god läkarkontinuitet innebär att läkaren och patient har en långsiktig vårdrelation. En sådan vårdrelation ger förutsättning för förtroende och kvalité.
Mål: 50% av patienter som haft tre eller fler läkarbesök ska ha träffat samma läkare.
Datakälla: Uppgifter från planerings och uppföljningsenheten via källorna NCS cross och regionens datalager.
Täckningsgrad
Ger en bild av vårdnivå, tillgänglighet och besöksmönster
För de listade vid vårdcentralen: antal besök hos vårdcentral i förhållande till antal besök hos andra öppenvårdsenheter tex specialistmottagningar
Mål: Besöken till andra öppenvårdsenheter ska minska.
Datakälla: Uppgifter från planerings och uppföljningsenheten via källorna NCS cross och regionens datalager.
Vårdcentralens tillgång till de yrkeskategorier som beskrivs i Uppdrag, primärvård
Vårdcentralen ska ha tillgång till de yrkeskategorier som behövs för att utföra uppdraget som beskrivs i avtalet för primärvården.
Mål: Alla uppdrag som beskrivs i uppdraget ska kunna utföras av vårdcentralen.
Datakälla: Besvaras av verksamheterna.
Listade på fast läkarkontakt
Bestämmelsen om fast läkarkontakt syftar till att skapa trygghet och kontinuitet genom att patienten ges möjlighet att välja en fast läkarkontakt i primärvården.
Läs mer: Fast läkarkontakt m.m. - meddelandeblad (socialstyrelsen.se)
Mål: De patienter som önskar ska kunna få fast läkarkontakt.
Datakälla: Medrave M4 (medrave.rvn.se)
Fast vårdkontakt
Bestämmelsen om fast vårdkontakt skall stärka patientens ställning och tydliggöra vårdens ansvar för samordning och kontinuitet
Läs mer: Fast vårdkontakt (intranat.rvn.se) (behörighet till regionens intranätet krävs)
Mål: De patienter som har ett behov av en fast vårdkontakt skall erbjudas en sådan.
Datakälla: Besvaras av verksamheten.
Dokumenterad överenskommelse/Patientkontrakt
Bestämmelsen om patientkontrakt/överenskommelse ska ge patienten stöd för en sammanhållen vård och vara ett underlag för vårdgivaren
Mål: Vårdcentralen ska används sig av patientkontrakt/överenskommelse vid behov.
Datakälla: Besvaras av verksamheten.
Förebyggande arbete
Primärvården har en nyckelroll i folkhälsoarbetet utifrån sin kompetens och stora kontaktyta mot befolkningen, där levnadsvanor utgör en viktig grundförutsättning för människors hälsa. Vårdcentralen ska medverka i patient- och befolkningsinriktade hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande insatser tillsammans med kommunerna och övriga delar av samhället i enlighet med regionens policy för jämlik hälsa.
Mål: Att vårdcentralerna arbetar med förebyggande folkhälsa tex levnadsvanor.
Datakäla: Besvaras av verksamheten.
Fördjupade läkemedelsgenomgångar
Mäter antal patienter 65 år eller äldre som fått en fördjupad läkemedelsgenomgång
Läs mer: Mitt läkemedel - Läkemedelsgenomgångar(rvn.se)
Mål: Antalet fördjupade läkemedelsgenomgångar på den enskilda vårdcentralen ska öka.
Datakälla: Regionens intranät (krävs behörighet till intranätet), sök läkemedelsgenomgångar.