Vanliga frågor och svar LifeCare SP
- Hjälptexter
- Patienthantering och inskrivning
- Meddelanden
- Dokumentation och mallar
- Samordnad individuell plan (SIP)
- Funktioner och överblick
- Utskrivning
-
Hjälptexter
UppVad betyder frågetecknet i vänstermenyn?
Det är en användarmanual med information om systemets funktioner. Information visas endast om du inte befinner dig på startsidan.
Finns det frastexter?
Ja, vårdplansmallar fungerar som frastexter. Dessa finns under "Patientinformation".
-
Patienthantering och inskrivning
UppVad innebär det att registrera en patient?
Registrering innebär att patienten läggs in i systemet. En patient måste vara registrerad för att inskrivning ska kunna ske.
Var är vårdbegäran?
Skapas av kommun eller primärvård och kvitteras av slutenvårdens sjuksköterska.
När gör jag en inskrivning?
En inskrivning görs av slutenvården när en patient läggs in. Patienten måste först vara registrerad.
Ska jag registrera fast vårdkontakt vid inskrivning?
Nej, detta görs innan inskrivning av primärvården.
Vad innebär fast vårdkontakt och vem utser den?
Fast vårdkontakt ansvarar för samordning, kallelser och SIP. Beslut tas av närmaste chef, registreringen görs av primärvården.
Vad gör jag om en patient flyttar eller listar om sig?
Ingen åtgärd krävs – systemet uppdateras automatiskt via befolkningsregistret.
Kan patienter med skyddad identitet hanteras i systemet?
Nej, dessa patienter hanteras enligt manuella rutiner för informationsöverföring.
Vad är en fokuspatient?
En markering för särskild information – symbol visas men påverkar inte funktioner.
-
Meddelanden
UppVad är "generella meddelanden"?
Används under ett vårdtillfälle för att informera t.ex. om avdelningsbyte. Synliga för valda enheter.
Vad är "meddelande utanför vårdtillfälle"?
Används utanför ett vårdtillfälle och är knutet till patienten. Kan skickas till valfri mottagare.
Vilka mottagare föreslås automatiskt i inskrivningsmeddelandet?
Mottagande enhet föreslås automatiskt baserat på patientinformationen (t.ex. om SÄBO, ordinärt boende, hemsjukvård eller psykiatrisk enhet lagts in vid registreringen) samt på listad hälsocentral och kommuntillhörighet och utifrån adresseringsregler uppdelade efter GIS-kartor.
Kan jag lägga till en ny enhet i en pågående process?
Ja, lägg till enheten och skicka om inskrivningsmeddelandet.
-
Dokumentation och mallar
UppKan ADL-status skrivas flera gånger?
Ja, den kan uppdateras vid behov. För utklarmeddelande krävs en ny status.
Vad är patientinformation?
En samlad vy över patientens planerade insatser från olika aktörer under vårdtillfället.
Kan jag bifoga externa filer?
Nej, det är endast möjligt att bifoga bilagor skapade i LifeCare SP.
-
Samordnad individuell plan (SIP)
UppSka slutenvården erbjuda SIP?
Nej. SIP erbjuds av fast vårdkontakt (SPU) eller annan aktör inom primärvård/kommun.
Hur fungerar kallelser av anhöriga till SIP?
Vid SIP-kallelse anges vilka som ska kallas och om meddelande ska skickas.
Hur skickas mötesinbjudan till SIP?
Till enhets inkorg i LifeCare SP – inte kopplat till Outlook.
-
Funktioner och överblick
UppVad kan jag se i kalendern?
Bokade tider för enheten, till exempel SIP-möten, vårdplanering och uppföljningar.
Kan jag se patientens tidigare processer?
Ja, om enheten varit involverad.
Kan jag se alla aktiva ärenden på en enhet?
Ja, via sidan ”Inneliggande patienter SPU” eller rapporter.
-
Utskrivning
UppNär ska man markera en patient som utskrivningsklar och skicka utskrivningsmeddelande?
Regleras av lagen om samverkan vid utskrivning (2018), inte av LifeCare SP.
Vad innebär fältet "Läkaransvar överlämnat till" i utskrivningsmeddelandet?
Kryss i rutan gör det obligatoriskt att ange mottagande enhet. Remiss ska skickas om nytt vårdbehov tillkommit.
Vad innebär "Återupprätta" under "Tidigare processer"?
Används om ett vårdtillfälle felaktigt avslutats. För ny sjukdom – gör ny inskrivning.