Vanliga frågor och svar LifeCare SP
- Hjälptexter
- Patienthantering
- Inskrivning och planeringsunderlag
- Meddelanden
- Dokumentation och mallar
- Samordnad individuell plan (SIP)
- Funktioner och överblick
- Utskrivning
-
Hjälptexter
UppVad betyder frågetecknet i vänstermenyn?
Det är en användarmanual med information om systemets funktioner. Information visas endast om du inte befinner dig på startsidan.
Finns det frastexter?
Ja, vårdplansmallar fungerar som frastexter. Dessa finns under "Patientinformation".
-
Patienthantering
UppVad innebär det att registrera en patient?
Registrering innebär att patientens uppgifter läggs in i systemet. Vid inskrivning – om patienten ännu inte finns registrerad – välj alternativet "Registrera ny patient".
Var är vårdbegäran?
En vårdbegäran skapas av kommun eller primärvård och skickas alltid enbart till regionen. Vid registrering av vårdbegäran kommer Region Västernorrland vara automatisk ifyllt som mottagare.
Vad innebär fast vårdkontakt och vem utser den?
Fast vårdkontakt ansvarar för samordning, kallelser och SIP. Fast vårdkontakt utses av verksamhetschefen.
Vad gör jag om en patient flyttar eller listar om sig?
Ingen åtgärd krävs – systemet uppdateras automatiskt via befolkningsregistret och det nationella patientregistret.
Kan patienter med skyddad identitet hanteras i systemet?
Nej, dessa patienter hanteras enligt manuella rutiner för informationsöverföring.
Vad är en fokuspatient?
En markering för särskild information – symbol visas men påverkar inte funktioner.
Kan man avregisterara en patient från LCSP?
Det går inte att avregistera en patienten i Lifecare SP. Orsaken är att det ska finnas en spårbarhet vad för vad som är dokumenterat på en patient och av vem.
Går det att återkalla ett samtycke utanför en SPU-process?
Det går inte att registrera ett återkallat samtycke för en patient utanför en pågående SPU-process. Återkallelsen behöver dokumenteras enligt verksamheten egna rutiner, tex i journalsystemet, och hanteras i samband med att en ny SPU-process startas.
-
Inskrivning och planeringsunderlag
UppNär gör jag en inskrivning?
En inskrivning görs av slutenvården när en patient läggs in. Patienten måste vara registrerad i systemet för att inskrivningen ska kunna genomföras. Vid inskrivning – om patienten ännu inte finns registrerad – välj alternativet "Registrera ny patient". Inskrivningsmeddelande skickas för alla patienter som vid inskrivningen har någon form av hjälpinsats, eller där behov uppstår under vårdtillfället.
Vad är ett planeringsunderlag?
Innehåller fastställda frågor som besvaras med ja, nej eller vet ej. Besvaras av mottagare av inskrivningsmeddelandet samt slutenvården. Fritextrutor finns för att beskriva pågående insatser, nya eller förändrade behov. Vid dokumentation i planeringsunderlaget ange datum, namn och yrkestitel. Sammanställningen av alla svar bildar en spårfärg och spårfärgen är vägledande för den fortsatta planeringen.
Hur ska planeringsunderlaget fyllas i?
Varje enhet som är involverad i en pågående SPU-process får ett gemensamt planeringsunderlag att fylla i när patienten har skrivits in. Det innebär att flera yrkesroller fyller i samma planeringsunderlag. Ange alltid datum när kommentaren skrivits in och yrkesroll på den som skriver, då systemet bara visar den senaste ändringens datum.
Blir planeringsunderlagen "låsta" under en SPU-process när utskrivningsklar eller utskrivningsmeddelande skickas?
Nej, planeringsunderlagen blir inte "låsta" varken när utskrivningsklar eller utskrivningsmeddelande skickas.
Kan flera personer öppna samma planeringsunderlag samtidigt?
Ja, flera personer kan öppna samma planeringsunderlag samtidigt. Det är dock bara den som först börjat skriva i det som kan spara sina ändringar.
Vad är vårdbegäran?
Vårdbegäran är det som aktörer inom kommuner och primärvårdsenheter kan skapa och skicka till Regionen Västernorrland, vid behov av vård inom regionen.
Ska slutenvården registrera fast vårdkontakt vid inskrivning?
Fast vårdkontakt anges av primärvården. I de fall patienten har en vårdrelation till psykiatrisk öppenvård kan den avdelningen lägga till en fast vårdkontakt. En patient kan ha flera fasta vårdkontakter.
-
Meddelanden
UppVad är "generella meddelanden"?
Används under ett vårdtillfälle för att informera t.ex. om avdelningsbyte. Synliga för valda enheter.
Vad är "meddelande utanför vårdtillfälle"?
Används utanför ett vårdtillfälle och är knutet till patienten. Kan skickas till valfri mottagare.
Vilka mottagare föreslås automatiskt i inskrivningsmeddelandet?
Mottagande enhet föreslås automatiskt baserat på patientinformationen (t.ex. om SÄBO, ordinärt boende, hemsjukvård eller psykiatrisk enhet lagts in vid registreringen) samt på listad hälsocentral och kommuntillhörighet och utifrån adresseringsregler uppdelade efter GIS-kartor.
Vad händer när man kvitterar ett inskrivningsmeddelande?
När ett meddelande, som är skickat till en enhet, är kvitterat försvinner det från enhetens inkorg. Informationen återfinns efter kvittens under "inneliggande patienter". Även om man markerat flera professioner i inskrivningsmeddelandet behöver bara meddelandet kvitteras av en profession.
Hur gör man för att flera professioner på samma enhet ska få varsitt inskrivningsmeddelande att kvittera?
För att flera professioner på samma enhet ska få varsitt inskrivningsmeddelande att kvittera behöver slutenvården lägga till enheten på flera rader, en per profession.
Kan jag lägga till en ny enhet i en pågående process?
Ja, du kan lägga till en ny enhet i en pågående process genom att vidarebefordra inskrivningsmeddelandet till den enheten.
Om en enhet returnerar ett inskrivningsmeddelande, men det sedan visar sig att de ska vara en del i processen – hur går man då tillväga?
Lägg till enheten igen i inskrivningsmeddelandet och skicka om det. Då blir enheten tillagd i processen.
-
Dokumentation och mallar
UppKan ADL-status skrivas flera gånger?
Ja, den kan uppdateras vid behov. För utklarmeddelande krävs en ny status.
Vad är patientinformation?
En samlad vy över patientens planerade insatser från olika aktörer under vårdtillfället.
Kan jag bifoga externa filer?
Nej, det är endast möjligt att bifoga bilagor skapade i LifeCare SP.
-
Samordnad individuell plan (SIP)
UppVem initierar kallelse till SIP?
Om kallelsen till SIP sker inom ramen för SPU-processen, kan den endast göras av den fasta vårdkontakten. Däremot kan en kallelse utanför SPU initieras av samtliga aktörer inom primärvården och kommunen.
Hur fungerar kallelser av anhöriga till SIP?
För att skapa en kallelse till SIP går man till 'Kallelse till SIP' i patientmenyn. Anhöriga kan väljas som mottagare, men kontakten sker separat och inte genom LifeCare SP-systemet.
Hur skickas mötesinbjudan till SIP?
Till enhets inkorg i LifeCare SP – inte kopplat till Outlook.
Hur bokas videomöte för SIP?
Logga in i RVN:s bokningsportal för videomöte och följ anvisningarna där.
-
Funktioner och överblick
UppVad kan jag se i kalendern?
Bokade tider för enheten, till exempel SIP-möten, vårdplanering och uppföljningar.
Kan jag se patientens tidigare processer?
Ja, om enheten varit involverad.
Kan jag se alla aktiva ärenden på en enhet?
Ja, via sidan ”Inneliggande patienter SPU” eller rapporter.
Kan man ta ut en lista på registrerade patienter per enhet?
Nej, det är inte möjligt.
-
Utskrivning
UppVilka blir mottagare av ett utskrivningsmeddelande?
Utskrivningsmeddelandet skickas till de enheter som har kvitterat inskrivningsmeddelandet samt till övriga enheter som lagts till och därmed blivit en del i utskrivningsprocessen.
När ska man markera en patient som utskrivningsklar och skicka utskrivningsmeddelande?
Det regleras i den överenskommelse och samverkansrutinen som finns, inte av systemet.
Vad innebär fältet "Läkaransvar överlämnat till" i utskrivningsmeddelandet?
Kryss i rutan gör det obligatoriskt att ange mottagande enhet. Det är överlämnande läkarens ansvar att säkerställ att mottagande enhet tar över ansvaret för patienten. Remiss ska skickas om nytt vårdbehov tillkommit, vilket sker utanför LifeCare SP systemet.
Vad innebär "Återupprätta" under "Tidigare processer"?
Används om ett vårdtillfälle felaktigt avslutats. Om patienten insjuknar på nytt görs en ny inskrivning.
Går det att markera i ett utskrivningsmeddelande under en SPU-process att patienten är avliden och att processen därav avslutas?
I dessa fall ska man inte skicka ett utskrivningsmeddelande. Man avslutar istället processen genom att markera patienten som avliden. Ett meddelande skickas då automatiskt, utanför VTF, till alla deltagare i processen.
Det finns två sätt att markera patienten som avliden:
-
Via patientbilden
-
Via översikten (”handen”)
Via översikten kan man även avsluta processen av andra anledningar.
Vad händer om slutenvården ändrar utskrivningsdatum?
När slutenvården ändrar utskrivningsdatum, går ett meddelande automatiskt ut till alla som är del av vårdtillfället. Meddelandet behöver kvitteras på nytt.
-