1177 Vårdguiden som mobilapp

Allt fler västernorrlänningar använder 1177 Vårdguiden under pandemin

2020-07-29 08:23

Under årets första sex månader har besökarna ökat markant på 1177.se med 21,5 procent fler besök på webbplatsen 1177.se i Västernorrland och 54 procent fler inloggningar till e-tjänsterna.

Detta innebär konkret att 1,4 miljoner besök gjorts på våra regionala webbsidor på 1177.se och över 900 000 gånger har någon loggat in för att uträtta en e-tjänst (januari-juni-2020).

- Det är glädjande att allt fler invånare i länet använder och uppskattar 1177 Vårdguidens regionala webbplats. I dag när missvisande information kan spridas snabbt är det viktigt med en kvalitetssäkrad källa vid frågor om vård och hälsa, vilket inte minst den pågående pandemin har påvisat, säger Anna-Lena Lundberg, primärvårdsdirektör i Region Västernorrland.

Ökat användande

Under våren har besöken till 1177 Vårdguiden ökat i hela Sverige och även i Västernorrland. Här finns bland annat uppdaterad information, råd och vägledning med aktuell information om covid-19 och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Särskilt anpassad information finns också för de som tillhör en riskgrupp, har ett annat modersmål än svenska eller är barn och ungdom.

1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Du kan besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Bakom 1177 Vårdguiden står den svenska sjukvården genom alla regioner i samverkan.

Använd e-tjänsterna

Om du använder e-tjänsterna kan du utföra många vårdärenden utan att behöva ringa. Du kan till exempel läsa din journal, ta del av dina provsvar om du gör ett självtest för egenprovtagning covid-19 eller klamydiatest, omboka vårdbesök eller förnya recept.

www.1177.se


Tillbaka till toppen