Använd vår plats för att attrahera kompetens till ert företag och till vår region

2023-03-29 12:18

I projektet Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten har Mondi Dynäs statuerat exempel på hur framgångsrik en rekryteringskampanj kan bli om du även lockar med platsvarumärket – förutom själva jobbet.

- Att attrahera personal nationellt och internationellt är en viktig faktor och för våra företags tillväxt, säger Joakim Sjöstedt, Regionchef Företagarna Västernorrland.

2022 genomförde Mondi dynäs en rekryteringskampanj där ett 40-tal kvalificerade tjänster blev tillsatta. Genomgående användes varumärket Höga Kusten i kommunikationen och företaget porträtterade ett antal medarbetare för att berätta om platsen och jobbet. Ett resultat de såg var också att när de berättade om kvinnor som arbetar på Mondi dynäs var det fler som sökte tjänsterna.

Kampanjen visar att det är en klar fördel att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka arbetsgivarvarumärket och det gör skillnad för rekryteringsprocessen. Det gör också att du konkurrerar med annat än lönen och minskar personalomsättningen då de stannar och trivs på orten.

Använd platsen i er rekrytering

För att andra företag ska kunna rekrytera med liknande kommunikation har projektet Talangattraktion för kompetensförsörjning tagit fram material om bland annat Mondis kampanj. Det finns också möjlighet att söka företagsstöd från Region Västernorrland för liknande rekryteringskampanjer i länet.

-Vi välkomnar att det finns stöd att söka för rekrytering så att fler företag kan attrahera ny kompetens till regionen och bli lika goda exempel som Mondi, säger Joakim Sjöstedt, Regionchef Företagarna Västernorrland

Företagsstöd för rekryteringskampanjer

Det företagsstöd som du kan söka för rekryteringskampanjer är Region Västernorrlands utvecklingsstöd. Stödet är på upp till 50 procent av totala beloppet och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. Är man ett nätverk med företag på landsbygden så kan man gå ihop och göra en gemensam ansökan om landsbygdsstöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans.

En plats som lockar

- Förutsättningarna du har här för det goda livet i Västernorrland är en klar konkurrensfördel för våra företag jämfört med andra platser i landet. Friluftslivet är rikt i Västernorrland med alltifrån vandring till isbad, säger Linda Edlund, tillväxtsstrateg vid Region Västernorrland.

 

Mer information 

Sök utvecklingsstöd hos Region Västernorrland 

Utvecklingsstöd 

Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten

Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västernorrland och de fyra Höga Kusten-kommunerna, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

Här kan du läsa mer om projektet, Mondis kampanj och hur du söker stöd för rekryteringskampanj

Samverkan för framtidens besöksnäring

De båda destinationerna i länet gör tillsammans med Region Västernorrland 2023 en kampanj med syftet att synliggöra vilka fantastiska möjligheter det finns till spännande jobb inom besöksnäringen i Höga Kusten.

Kommunikationskampanj för rekrytering till Höga Kusten - Höga Kusten Destinationsutveckling (hkdest.se)

Samverkan för framtidens besöksnäring

En del av den regionala utvecklingsstrategin 

Det här är en viktig del i att kraftsamla för att skapa, attrahera och behålla kompetens och investeringar till länet
rvn.se/rus

logolimpa framtidens besoksnaring.jpg


Tillbaka till toppen