Kvinna som svarar i telefon

Samtalsrekord för 1177 i Västernorrland under pandemin

2020-08-03 10:00

Sjukvårdsrådgivningen 1177 i Västernorrland har tagit emot nästan 87 000 telefonsamtal under årets första sex månader. Detta är en kraftig ökning av antalet samtal jämfört med tidigare år. Många frågor har varit kopplade till den pågående pandemin.

Antalet samtal har under vissa dagar legat på nivåer mångdubbelt över det normala. Detta medförde också väldigt långa väntetider under vissa perioder under våren.

-  Vi ökade kapaciteten genom att snabbutbilda fler telefonsjuksköterskor som därmed kunde hjälpa till att bemanna den nationella linjen i Sverige, som enbart svarade på frågor kopplade till covid-19, vilket kortade svarstiderna, säger Eva Renstorp, verksamhetschef för sjukvårdsrådgivningen i Region Västernorrland.

Vid sjukvårdsrådgivningen 1177 i Västernorrland jobbar normalt 30 sjuksköterskor och tjänsten är tillgänglig dygnet runt, året runt. Telefonsjuksköterskorna bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs.

Första linjens vård

-  Vi är första linjens vård. Att ringa till oss och ställa frågor kring covid-19 har varit en naturlig ingång till vården för länsinvånarna från att de första fallen upptäcktes i vår region. Precis som i övriga Sverige har sjukvårdsrådgivningen i Västernorrland tidigt spelat en avgörande roll för att möta invånarnas behov av vägledning och rådgivning kring covid-19, säger Eva Renstorp.

Trycket kring frågor kopplade till pandemin har minskat nu under sommarmånaderna. Kunskapen om covid-19 har succesivt ökat hos invånarna i länet och de söker även information via 1177 Vårdguiden och Folkhälsomyndigheten.

Egen provtagning via 1177.se

När Region Västernorrland i början av juli öppnade möjlighet till egen provtagning via 1177.se ökade frågorna kring hur invånaren ska se sitt provsvar och resultat.

Det har varit vanligt att personer ringer 1177 och tror att sjuksköterskorna vid telefonrådgivningen ska kunna ge svaret på deras provresultat.

-  Det här är ett vanligt missförstånd och det är därför viktigt att vi fortsätter att informera länsinvånaren vad som gäller. Vi har ingen tillgång till några provsvar och invånarna som har gjort ett självtest måste logga in på1177.se via Bank-ID för att få sitt provsvar, säger Eva Renstorp.

Det har varit något färre frågor kring magsjuka och influensa. Istället frågas det mer om fästingar och myggbett som ju är vanliga sommaråkommor.

Även besöken och inloggningarna på webbplatsen 1177.se i Västernorrland har ökat kraftigt under första halvåret 2020.


Tillbaka till toppen