Tillgänglighet för rvn.se
Region Västernorrland ansvarar för rvn.se. Ambitionen är att alla ska kunna använda webbplatsen. Här beskriver vi hur rvn.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister.
Den här tillgänglighetsredogörelsen gäller den huvudsakliga webbplatsen rvn.se samt de underliggande delwebbplatserna.
Se delwebbplatser på sidan Om webbplatsen.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vissa brister finns fortfarande och vi arbetar löpande med att rätta dem, både redaktionellt och tekniskt tillsammans med våra leverantörer.
De största problemen gäller dokument. Otillgängliga dokument byts successivt ut mot tillgängliga, med prioritet på de som riktar sig till allmänheten och som är viktiga för insyn i regionens verksamhet. Styrdokument för intern användning har lägre prioritet.
Redaktionella fel på sidor rättas när sidorna revideras.
Om du inte kan använda delar av webbplatsen
Skriv till e-postadressen tillganglighet@rvn.se om du behöver innehåll från rvn.se som inte är tillgängligt för dig. Du kommer att få svar inom fem arbetsdagar.
Rapportera brister i tillgänglighet
Hjälp oss att förbättra webbplatsens tillgänglighet genom att rapportera brister som du hittar som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du tycker att vi inte uppfyller lagens krav.
Skriv till e-postadressen tillganglighet@rvn.se eller använd formuläret för att rapportera tillgänglighetsbrister.
Rapportera tillgänglighetsbrist via formulär.
Du kan också kontakta oss genom att ringa 0611-801 23, vardagar mellan klockan 09.00 och 15.00 (lunchstängt 12.00–13.00).
Om du inte är nöjd
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Digg och påtala det.
Hur vi har testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av rvn.se med stöd av våra konsulter inom webbutveckling, Knowit. Senaste bedömningen gjordes i november 2025. Tillgänglighetsredogörelsen inkluderar brister som framkommit i en granskning gjord av Digg under hösten 2025.
Kända tillgänglighetsbrister
Här beskriver vi vilka kända brister som finns på webbplatsen som vi jobbar för att åtgärda.
Textalternativ och media
- Alla bilder, ljud- och videoinspelningar har inte alltid textalternativ eller syntolkning (WCAG 2.1, riktlinje 1.1.1, 1.2.1, 1.2.3).
- Vissa filmer har undertexter men med inbränd text, vilket begränsar tillgängligheten.
- Bilder kan innehålla text eller sakna tillräcklig kontrast (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.5, 1.4.11).
Struktur och navigation
- Innehållet presenteras inte alltid i en meningsfull ordning, exempelvis vid felaktigt formaterade rubriker (WCAG 2.1, riktlinje 1.3.2).
- Information och relationer framgår inte alltid korrekt (WCAG 2.1, riktlinje 1.3.1).
- Instruktioner kan vara beroende av sensoriska kännetecken (WCAG 2.1, riktlinje 1.3.3).
Rubriker, etiketter och länkar
- Rubriker, etiketter och länktexter är inte alltid tillräckligt tydliga eller beskrivande (WCAG 2.1, riktlinje 2.4.4, 2.4.6).
- Fältetiketter är inte alltid tydliga och klickbara (WCAG 2.1, riktlinje 3.3.2).
- Text på knappar och kontroller överensstämmer inte alltid med maskinläsbara etiketter (WCAG 2.1, riktlinje 2.5.3).
- Funktioner är inte benämnda konsekvent (WCAG 2.1, riktlinje 3.2.4).
Färg, kontrast och layout
- Färg används inte alltid på ett tillgängligt sätt (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.1).
- Kontrast för text och andra element är inte alltid tillräcklig (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.3, 1.4.11).
- Textförstoring fungerar inte alltid korrekt (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.4).
- Layouten är inte alltid flexibel och anpassningsbar (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.10).
Användarinställningar
- Krav på användarinställningar uppfylls inte fullt ut (ENstandard 11.7).