Lifecare SP - stöd för sammanhållen planering
I LifeCare SP samordnas och kommuniceras planering av de insatser som enskilda kan behöva efter utskrivning från sluten vård. Systemet används av primärvård, slutenvård, öppen vård och länets sju kommuner.
Inloggning till LifeCare SP
För att logga in behöver du ett SITHS-kort med giltigt certifikat.
Du loggar in i LifeCare SP genom att klicka på länken:
Välj legitimeringsmetod utifrån vilken typ av SITHS-kort du har.
Välj ditt medarbetaruppdrag.
Första gången du loggar in behöver du även ange vilken profession du har. Detta val görs endast en gång och sparas till kommande inloggningar.
Här kan du läsa mer om vilka professioner du ska välja mellan:
Val av professioner för användarna i Lifecare SP (pdf)
Kom ihåg att välja logga ut när du slutar arbeta i systemet, att enbart ta ut SIHTS kortet räcker inte som utloggning.
Om du som arbetar inom regionen inte har behörighet till LifeCare SP, behöver du kontrollera att du har fått rätt medarbetaruppdrag tilldelat. Kontakta din verksamhetschef, som sedan kontaktar er lokala Oktav-administratör för att beställa den behörighet du behöver. Om du arbetar inom kommunerna, vänder du dig till er lokala IT förvaltare för LifeCare SP.
Frågor och svar
Ta del av vanliga frågor och svar om Lifecare SP:
Vanliga frågor och svar (rvn.se)
LifeCare SP har många likheter med Prator. Här kan du läsa mer om vad olika begrepp för Prator motsvarar i LifeCare SP:
Utbildning
Verksamheterna ansvarar själva för att medarbetarna har relevant utbildning. Som stöd finns utbildningsfilmer, lathund och utbildade superanvändare i verksamheterna.
Utbildningsfilmer
Här hittar du instruktionsfilmer som visar hur du använder systemet, inspelade av respektive yrkesroll.
Flödesbeskrivning
För detaljerade instruktioner och vägledning kring hur du utför de olika momenten i systemet, finns en översikt över patienternas flöde och de olika verksamheternas processer framtagen.
Slutanvändare - lathund
I systemets lathund kan du slå upp de moment som du behöver extra vägledning i.
När du är inloggad kommer du även att ha tillgång till en integrerad användarmanual direkt i systemet. Klicka bara på frågetecknet (?) för att få hjälptexter kopplade till den sida eller funktion du använder.
Här hittar du yrkesgruppspecifika lathundar
Villkor för betalningsansvar
Här kan du läsa om de villkor som gäller för betalningsansvar och i vilka fall det utgår:
Superanvändare
Superanvändare fungerar som lokal support på sina enheter och ansvarar för att stötta sina kollegor. De har fått utbildning av systemleverantören Tietoevry i form av en demonstration av systemet. Kontakta projektledare Marie Lindberg via epost mlg056@rvn.se om du är superanvändare men har missat utbildningstillfällena.
Rutiner
Länsövergripande
Det finns en lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård som syftar till att främja en god vård och omsorg för patienter som efter utskrivning behöver insatser från kommun och öppen vård. För Region Västernorrland och länets kommer finns en länsgemensam samverkanrutin:
Samordning, utskrivning och hemsjukvård (rvn.se)
Supportvägar
Anställda inom region Västernorrland
Sök i första hand svar på din fråga i lathundar eller fråga de superanvändare som finns i din verksamhet. Behöver du göra en felanmälan på systemet lägger du ett ärende via Serviceportalen, så går det vidare till den centrala förvaltningen.
Anställda inom kommunal verksamhet
Sök i första hand svar på din fråga i lathundar eller fråga de superanvändare som finns i din verksamhet. Behöver du göra en felanmälan på systemet vänder du dig till din lokala förvaltning. Om den lokala förvaltningen inte kan lösa supportärendet skickar de ärendet vidare till den centrala förvaltningen, via funktionsbrevlådan.
Avbrottsrutin
Vid eventuella driftstörningar av Lifecare SP ska manuella rutiner tillämpas för att säkerställa att samverkan kan fortsätta även utan IT-stödet. Den manuella avbrottsrutinen finns här:
Metodstöd för borttag av patientinformation
Patienter med skyddad identitet ska inte registreras i LifeCare SP.
Om en patient får skyddad identitet efter att registrering redan skett, ska följande metodstöd följas:
Metodstöd för hantering av patienter med skyddad identitet i Lifecare SP 0.2 (pdf)
Avvikelsehantering
Avvikelser som påverkar patientens säkerhet och vård ska rapporteras i kommunernas ordinarie system för avvikelsehantering och i regionens system via intranätet
Prator har arkiverats
LifeCare SP har ersatt tidigare IT-stödet Prator. Prator är stängd för inloggning och innehållet har arkiverats.
Regionanställda kan begära ut handlingar enligt instruktioner här:
Söka och beställa arkiverade handlingar - RVN Intranät
För kommunanställda finns instruktioner här:
Arkiv och arkiverad allmän handling (rvn.se)
Kontakt
Vid frågor, vänligen kontakta:
Marie Lindberg, projektledare
Telefon: 076-633 55 18
E-post: mlg056@rvn.se
Funktionsbrevlåda: lifecare.samordnad.planering@rvn.se