Hjälpmedelskommittén
I den överenskommelse som finns mellan Region Västernorrland och länets sju kommuner regleras uppdragsbeskrivningen för den länsövergripande Hjälpmedelskommittén.
Hjälpmedelskommittén ska i sitt arbete verka för
- en jämlik, patientsäker och kostnadseffektiv hjälpmedelsförsörjning i länet.
Hjälpmedelskommitténs uppdrag är bland annat att
- Hantera och besluta om regelverk och policyfrågor när det gäller samtliga individuella hjälpmedel.
- Ansvara för utveckling av besluts- och informationsstöd i samarbete med förvaltare av beslutsstöd.
- Besluta om införande av nya hjälpmedelsprodukter i sortiment via processen ”Ordnat införande”.
- Ansvara för obligatorisk förskrivarutbildning.
- Arbeta med stöd av sortimentsgrupper vars uppdrag är att bevaka utvecklingen inom hjälpmedelsområdena vård och behandling, förflyttning, kommunikation och aktiviteter i dagligt liv.