Jonny Lundin (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och samarbetet Botniska korridoren, Roberto Maiorana, generaldirektör vid Trafikverket, Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, Jasenko Omanovic (S), 1:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden och Dan Rasmusson (SD), 2:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden
Jonny Lundin (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och samarbetet Botniska korridoren, Roberto Maiorana, generaldirektör vid Trafikverket, Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, Jasenko Omanovic (S), 1:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden och Dan Rasmusson (SD), 2:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden.

Fördjupat samarbete i fokus – Ostkustbanan och nationell plan diskuterades i Härnösand

2025-10-10 08:45

Representanter från Trafikverket och Region Västernorrland samlades 9 oktober för en dialog kring transportinfrastrukturen i länet, med särskilt fokus på Trafikverkets nyligen presenterade förslag till nationell plan för åren 2026–2037.

Mötet, som ägde rum på Regionens Hus i Härnösand, satte fingret på de utmaningar som skyfallen i länet skapat, men också på det långsiktiga arbetet med att stärka Sveriges infrastruktur. En central punkt under samtalet var Nya Ostkustbanan – en kritisk satsning som syftar till att bygga dubbelspår på järnvägen från Stockholm till Härnösand.

- Dubbelspår på Nya Ostkustbanan, järnvägen mellan Gävle och Härnösand (Västeraspby), är inte bara vår främsta infrastrukturprioritering – Det är också den enskilt viktigaste regionala utvecklingsfrågan. Det är avgörande för Västernorrland och även för Sverige och EU, att vi får bättre möjligheter att transportera både människor och gods på ett konkurrenskraftigt och modernt sätt även i vår del av landet, sade Jonny Lundin (C), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Västernorrland och samarbetet Botniska korridoren.

Samarbete för en starkare transportinfrastruktur

Dialogen mellan Trafikverket och Region Västernorrland vittnade om en vilja att fortsätta utveckla samarbetet än mer och hitta gemensamma lösningar i tidigare skeden. Regionen presenterade bland annat regionsamarbetet Botniska korridoren, Nya Ostkustbanan AB och det EU-finansierade projektet Mittstråket, som fokuserar på trimningsåtgärder längs en viktig transportkorridor.

– Genom gemensamma insatser och smarta åtgärder kan vi steg för steg förbättra infrastrukturen, sade Roberto Maiorana, generaldirektör vid Trafikverket. 

På mötet lyftes en ömsesidig och tydlig ambition och stark önskan om att fortsätta utveckla samarbetet mellan Trafikverket, Region Västernorrland och länets kommuner och att ha en god och konstruktiv dialog.

Järnvägskrisen väcker krav på förändring

Efter skyfall och översvämningar stoppades reguljär tågtrafik i Västernorrland. Urspårningar och bortspolade banvallar slår hårt mot både resenärer och basindustrin längs Norrlandskusten. Det visar också vikten av att investera i järnvägen.

Nya Ostkustbanan är ett projekt som ska knyta samman norra och södra Sverige med snabba tågresor. Banan förväntas förbättra både persontrafik och godstransporter genom att skapa ett effektivt godsstråk från norra Sverige hela vägen till viktiga hamnar och vidare ut i Europa. Trots sin strategiska betydelse, inte minst som del i EU:s prioriterade transportnät, är projektet i dagsläget inte prioriterat i Trafikverkets förslag till nationell plan.

– Det är en stor besvikelse att den nya etappen längs Ostkustbanan inte återfinns i planen, sade Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och fortsatte: Tågresan mellan Sundsvall och Stockholm har idag förlängts från tre till tre timmar och 40 minuter, huvudsakligen på grund av kapacitetsbrist på spåren. Med dubbelspår och möjlighet att köra tåg i högre hastigheter skulle restiden kunna kortas till mellan 2 och 2,5 timmar. Dessutom förbättras möjligheterna till utvecklad godstrafik i hela norra Sverige avsevärt, vilket är avgörande för både konkurrenskraft och miljö.

Utmaningar och möjligheter i nationell plan 2026–2037

Den nationella planen är en avgörande del av Sveriges långsiktiga infrastrukturstrategi. Den innehåller åtgärder för underhåll och utveckling av vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart, och sätter ramarna för investeringar under tolv år framåt. Trafikverket har nyligen lämnat in sitt förslag efter regeringens infrastrukturproposition i höstas, och planen är nu ute på remiss inför regeringens slutgiltiga beslut som väntas tas under våren 2026.

Under mötet i Härnösand lyftes också erfarenheter från årets intensiva skyfall i Västernorrland. Ett 40-tal vägar drabbades och bland annat stängdes en skola i två veckor. Samtidigt har tågtrafiken påverkats men är på väg tillbaka till normalläge. Trafikverket betonade vikten av fortsatt samverkan mellan myndigheter och regionen för att bli ännu bättre på att hantera kriser.

– Vi har jobbat dygnet runt med våra entreprenörer för att snabbt återställa infrastrukturen efter skyfallen, konstaterade Trafikverkets generaldirektör. Erfarenheterna vi tar med oss kommer att göra oss bättre rustade för framtiden.

- Sammantaget var det ett konstruktivt samtal som gav förutsättningar för en fördjupad samverkan mellan Region Västernorrland, länets kommuner och Trafikverket för en utvecklad transportinfrastruktur i hela Västernorrland, avslutar Jonny Lundin (C).

Kontakt

Jonny Lundin (C), ordförande regionala utvecklingsnämnden
Telefon: 076-639 07 71
E-post: jonny.lundin@rvn.se

Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande Sundsvalls kommun
Telefon: 072-085 74 33
E-post: niklas.sawen@sundsvall.se


Tillbaka till toppen