
Ny kampanj vill väcka framtidstron: "Gör det du vill i Västernorrland"
2025-11-17 07:00
En ny kommunikationskampanj med titeln ”Gör det du vill” ska inspirera fler att upptäcka möjligheterna till utbildning, karriärskifte och personlig utveckling i regionen.
Bakom satsningen står kommunerna i Västernorrland med Sundsvalls kommun i spetsen, tillsammans med Region Västernorrland genom projektet Lärkraft, finansierat av Tillväxtverket.
Hoppfull kampanj för nya vägval
Många invånare i Västernorrland känner inte till de möjligheter som finns att växa och utvecklas här – från yrkesutbildningar och YH-program till omskolning och vidareutbildning. Samtidigt råder kompetensbrist i många branscher och låg framtidstro hos unga.
Kampanjen ”Gör det du vill i Västernorrland” vill ändra på det. Med ett positivt och inspirerande tilltal visar den att det aldrig är för sent att byta riktning – och att möjligheterna finns här, nära till hands.
– Vi vill att människor ska känna att det går att ändra sig i Västernorrland. Att du ska kunna byta riktning på dina villkor och göra det du vill, testa nytt och hitta en framtid här, säger Sara Nylund (S), ordförande i regionstyrelsen och fortsätter: Vi vill ta tillvara allas engagemang och kunskap.
Budskapet: Det är ditt liv – så gör det du vill
Kampanjen fokuserar inte på enskilda utbildningar, utan på vad utbildning kan leda till: en ny riktning i livet och en ny framtid i Västernorrland. Den visar att valmöjligheterna är fler än man tror, och att verktygen för att ändra kurs redan finns.
Syftet med kampanjen är att:
- Få fler att känna framtidstro i regionen
- Visa utvecklingspotentialen i Västernorrland
- Inspirera till att ta steget mot en ny karriär eller utbildning
- Driva trafik till nya webbplatsen yrkesutbildningmitt.se