Två annonser med en kille och buskapet "enkelt" samt en tjej med budskapet "helt rätt" att göra det du vill

Ny kampanj vill väcka framtidstron: "Gör det du vill i Västernorrland"

2025-11-17 07:00

En ny kommunikationskampanj med titeln ”Gör det du vill” ska inspirera fler att upptäcka möjligheterna till utbildning, karriärskifte och personlig utveckling i regionen.

Bakom satsningen står kommunerna i Västernorrland med Sundsvalls kommun i spetsen, tillsammans med Region Västernorrland genom projektet Lärkraft, finansierat av Tillväxtverket.

Hoppfull kampanj för nya vägval

Många invånare i Västernorrland känner inte till de möjligheter som finns att växa och utvecklas här – från yrkesutbildningar och YH-program till omskolning och vidareutbildning. Samtidigt råder kompetensbrist i många branscher och låg framtidstro hos unga.

Kampanjen ”Gör det du vill i Västernorrland” vill ändra på det. Med ett positivt och inspirerande tilltal visar den att det aldrig är för sent att byta riktning – och att möjligheterna finns här, nära till hands.

– Vi vill att människor ska känna att det går att ändra sig i Västernorrland. Att du ska kunna byta riktning på dina villkor och göra det du vill, testa nytt och hitta en framtid här, säger Sara Nylund (S), ordförande i regionstyrelsen och fortsätter: Vi vill ta tillvara allas engagemang och kunskap.

Budskapet: Det är ditt liv – så gör det du vill

Kampanjen fokuserar inte på enskilda utbildningar, utan på vad utbildning kan leda till: en ny riktning i livet och en ny framtid i Västernorrland. Den visar att valmöjligheterna är fler än man tror, och att verktygen för att ändra kurs redan finns.

Syftet med kampanjen är att:

  • Få fler att känna framtidstro i regionen
  • Visa utvecklingspotentialen i Västernorrland
  • Inspirera till att ta steget mot en ny karriär eller utbildning
  • Driva trafik till nya webbplatsen yrkesutbildningmitt.se

Mer om konceptet "Gör det du vill" 


Tillbaka till toppen