Flygplan från Svenskt ambulansflyg i luften
Foto Klas Sjöberg, Svenskt ambulansflyg.

Ny rapport: Flyget fortsatt viktigt för Västernorrland

2025-05-26 08:00

Enligt en ny rapport spelar flyget en avgörande roll för Västernorrlands beredskap, näringsliv och vård. Bland annat belyser den länets behov av fungerande ambulansflyg.

Rapporten bär titeln ”Samhällseffekter av flyget i Västernorrland” och är utförd av Sweco på uppdrag av Region Västernorrland och länets kommuner. Den belyser vilken betydelse de tre flygplatserna i regionen – Sundsvall Timrå Airport, Örnsköldsvik Airport och Höga Kusten Airport – har för olika samhällssektorer.

Regionstyrelsens ordförande, Sara Nylund (S), betonar vikten av att ha tillgång till effektiva flygförbindelser.

- Flyget är fortsatt viktigt för oss i Västernorrland då vi som verkar och bor här måste kunna resa både inom Sverige och utomlands, säger Sara Nylund.

Enligt rapporten har flyget blivit allt viktigare för samhällsviktig verksamhet som totalförsvar, räddningstjänst och ambulansflyg. Bland annat framhålls att flygplatserna ger tillgänglighet och redundans för räddningstjänstens insatser och har en strategisk funktion för det militära försvarets behov.

Fredrik Granholm, beredskapsöverläkare i Region Västernorrland, är intervjuad som sakkunnig inom vård och beredskap.

– Inte minst för att ambulansflyget ska kunna ta patienter till högspecialiserad vård i landet är flygplatserna avgörande. Det behovet har ökat som en följd av koncentrationen av högspecialiserad vård i Sverige, säger han.

Näringslivets behov av tillgänglighet

En annan sektor som lyfts fram som beroende av flygtrafiken är regionens näringsliv. Företag i regionen pekar på att affärsresor, kompetensförsörjning och investeringar kräver goda flygförbindelser. Även om det affärsrelaterade resandet minskat något sedan pandemin, kvarstår behovet av fysiska möten för verksamhetskritiska moment.

Jonas Vikman, HR-direktör för BAE Systems Hägglunds:

– För oss är möjligheten att snabbt resa till Stockholm, Europa och till övriga världen helt avgörande för att vi ska kunna bedriva verksamhet. För oss handlar det inte om socialiseringsmöten som kan ersättas med digitala möten utan rena Tech transfer-aktiviteter, som nu och för alltid kräver fysisk närvaro. Våra kunder och leverantörer ställer krav på fysisk närvaro i vår produktion och i våra processer, säger han.

Rapporten visar att fysiska och digitala möten snarare kompletterar än ersätter varandra, särskilt inom samhällsviktig verksamhet och avancerad industri. Flygplatsernas bidrag till tillgänglighet lyfts även som en demokratisk fråga i rapporten, där rätten till mobilitet ses som grundläggande för både medborgare och verksamheter.

Målkonflikter och framtidsutmaningar

Samtidigt som flyget spelar en viktig roll, lyfter rapporten målkonflikter kopplade till klimatpåverkan. Att balansera behovet av regional tillgänglighet och beredskap med klimatmål beskrivs som en av de största framtida utmaningarna.

Att minska flygets klimatpåverkan pekas ut som en central framtidsfråga. Utsläppen från inrikesflyget har minskat – 2023 låg de på cirka 50 procent av 1990 års nivå – och motsvarade omkring 2,5 procent av inrikestransporternas totala utsläpp. För att fortsatt kunna minska påverkan framhålls mer energieffektiva flygplan och hållbara bränslen som avgörande.

Strukturella förändringar och regional utveckling

Flygets koppling till BNP är tydlig – medan utrikesflyget ökat snabbare än BNP över tid, har inrikesflyget utvecklats långsammare. En rad faktorer påverkar inrikesflygets utveckling negativt: lågkonjunktur, höga biljettpriser, minskat affärsresande, ökad klimatmedvetenhet, och ökad konkurrens från tågtrafik.

Trots detta visar rapporten att flyget fortsatt har stor betydelse för regional utveckling, i ungefär samma omfattning som före pandemin. Tjänsteresor dominerar flygtrafiken i länet (70–85 procent) och transferresor är särskilt vanliga från Sundsvall Timrå och Örnsköldsvik (upp till 80 procent). För vissa delar av länet är tåget ett alternativ till Stockholm, men där transfer krävs är flyg ofta nödvändigt.

Om rapporten

Rapporten Samhällseffekter av flyget i Västernorrland är framtagen för att belysa flygets roll i en tid då stora omvärldsförändringar påverkar både samhället och transportsystemen. Exempelvis pandemin, Rysslands invasion av Ukraina, återuppbyggnaden av totalförsvaret och investeringar i grön industri i Västernorrland har alla satt fokus på flygets samhällsroll.

Rapporten Samhällseffekter av flyget i Västernorrland


Tillbaka till toppen