Patienterna uppskattar sina hälsocentraler
2024-02-14 10:58
Hälsocentralerna i Västernorrland får ett gott betyg av våra patienter. Det visar resultatet av Nationell patientenkät, NPE, gällande den specialiserade sjukhusvården som presenterades under måndagen.
Under hösten 2023 genomfördes Nationell patientenkät inom landets primärvård. Patienterna har fått skatta sina upplevelser inom sju olika dimensioner: Helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap samt tillgänglighet.
Bra vård och gott bemötande
Drygt 4 029 av våra patienter har tyckt till om sitt läkar- och sjuksköterskebesök hos primärvården i Västernorrland. Majoriteten av de tillfrågade upplever att de blivit mycket väl bemötta och respekterade av vårdpersonalen.
Tillgängligheten upplevs som god, till exempel att det var enkelt att ta sig till vårdcentralen eller att det fanns möjlighet att ställa frågor.
Störst andel positiva svar får frågor som rör respekt och värdighet, därefter om personalen bemött patienten med medkänsla och omsorg.
- Enkäten visar att de flesta av våra patienter i primärvården upplever att de får en bra vård och ett gott bemötande. Tillgängligheten skattas också högt. Samtidigt är det många patienter som önskar en ökad kontinuitet och en bättre koordinering, säger Björn Åslin chefsjuksköterska Verksamheten för kvalitet och patientsäkerhet.
Helhetsintrycket för länets hälso- och vårdcentraler är 81,6 vilket ligger strax över rikssnittet på 81,1. Däremot har regionens egna resultat försämrats något jämfört med senaste mätningen 2021.
Högst betyg har hälso- och vårdcentralerna inom område Respekt och bemötande och lägst inom kontinuitet och koordinering. Inom område kontinuitet och koordinering har omdömet sjunkit sedan senaste mätningen med 0,1 respektive 1,2.
Mindre än hälften, 41,5 procent, av patienterna svarade att de får träffa samma läkare när de besöker vårdcentralen.
Nöjdast patienter i Själevad
Hälsocentralen i Själevad hade 94 i helhetsintryck vilket är högst av alla hälsocentraler i länet.
Hälsocentralen får höga betyg över lag och får 100 procent positiva svar i flera dimensioner bland annat vad gäller personalens samarbetsförmåga samt deras medkänsla och omsorg.
- Det känns väldigt roligt att våra patienter ger oss så här bra betyg. Vi är inte perfekta men det är ändå ett jättefint kvitto, säger Robert Stålebring, enhetschef vid hälsocentralen.
Stabil och trygg personalgrupp
Hälsocentralen i Själevad har haft en stabil bemanning över tid där många har jobbat länge. Medarbetarna känner såväl varandra, patienterna som området väl.
Hälsocentralen är oberoende av hyrpersonal och har ett stort fokus, och också möjlighet, att få till en kontinuitet där patienten får träffa samma personal vid sina vårdbesök.
Sammantaget skapar det en god arbetsmiljö där medarbetarna trivs och vill stanna och där patienterna känner sig trygga.
Värderingar och kultur
Robert Stålebring menar att de har en väldigt stöttande kultur på hälsocentralen där vänlighet, hjälpsamhet och inkludering är centralt.
- Det kokar ner till våra värderingar och hur medarbetarna gör. Det styr hur vi agerar i alla lägen. Vi vill se varandra. Vi vill hjälpa varandra och vi vill vara inkluderande, självklart även mellan professionerna. Vänlighet och gott bemötande, det är inte alltid en självklarhet, men det är en självklar värdering hos oss. Det är så vi gör, det är en del av vår identitet. När vi gör det så tydligt oss själva emellan så är ju poängen att vi gör det för patienterna också vilket de tydligen märker och uppskattar, säger Robert Stålebring.
Samtidigt menar Robert Stålebring att hälsocentralen i Själevad kan ha haft andra förutsättningar att attrahera medarbetare än många andra och att det funnits en lång tradition av att ”bygga från grunden”.
- Vi gör bra saker här tycker jag, men jag är också helt säker på att alla hälsocentraler anstränger sig stenhårt utifrån sina förutsättningar, säger han.
Fler goda resultat
Jämfört med mätningen 2021 har flera hälsocentraler förbättrat sina resultat, däribland Södra sundet, Bjästa och Granlo hälsocentraler.
- Södra sundets hälsocentral har förbättrat sig inom samtliga områden men särskilt inom området Information och kunskap där de gått upp med 5,4.
- Bjästa har förbättrat sig inom samtliga områden.
- Granlo hälsocentral har förbättrat sig inom samtliga områden förutom Helhetsintryck.
Identifierar förbättringsområden
Antal personer som besvarat enkäten har ökat jämfört med den senaste mätningen 2021. I Region Västernorrland besvarades enkäten av 4 029 personer, en svarsfrekvens på 45,7 procent, vilket är bland de högsta i Sverige.
Nationellt besvarade cirka 164 027 personer enkäten, med en svarsfrekvens på 40,6 procent.
- Resultat från patientenkäten är ett bra material som bör ligga till grund för lokalt förbättrings- och utvecklingsarbete utifrån ett patientperspektiv. En grundläggande förutsättning för en god och säker vård är att vi lyssnar och tar patientens berättelse och upplevelser på allvar, säger Björn Åslin.
Bland de som svarat på enkäten var majoriteten kvinnor över 65 års ålder. Respondenter i åldern under 34 år har som i flertalet tidigare mätningar besvarat enkäten i låg utsträckning.
Förbättringsarbete pågår på nationell och lokal nivå för att nå denna patientgrupp.
Hälsofrämjande arbete
Hälso- och vårdcentraler har ett viktigt uppdrag i att arbeta med förebyggande hälsofrämjande arbete. Det görs bland annat genom rådgivande samtal om levnadsvanor: kost, fysisk aktivitet, tobak och alkohol.
Nationell patientenkät visar att regionerna har ökat på sina samtal om förebyggande hälsa sedan förra mätningen 2021.
Det stämmer också för Region Västernorrland. Störst ökning har skett för samtal om alkoholvanor, + 4,3 procent.
Fakta Nationell patientenkät
Nationell patientenkät (NPE) är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Nationell patientenkät är en av Sveriges största enkätundersökningar. Sedan 2009 deltar samtliga regioner.
- Arbetet samordnas av SKR. I Nationell patientenkät redovisas resultat per fråga och i dimensioner, med grupper av frågor om tillgänglighet, information och kunskap, kontinuitet och koordinering, respekt och bemötande, delaktighet och involvering, emotionellt stöd samt helhetsintryck.
- Region Västernorrlands siffror baseras på patientbesök till läkare och sjuksköterskor. Patienter kan när det handlar om barn vara en vårdnadshavare.
- Det resultat som publikt presenteras av SKR är enkäter besvarade utifrån vuxna patienters läkarbesök.
Du hittar hela Nationell patientenkät på SKR’s sida.