
Patientnämndens nya rapport – så upplevs den ortopediska vården
2025-11-27 08:00
För att öka kunskapen om hur den ortopediska vården i Region Västernorrland upplevs av dem den är avsedd för, har patientnämnden analyserat inkomna klagomålsärenden i en färsk rapport.
- Ortopedisk vård är ett område där många patienter har återkommande och långvariga behov, ofta kopplade till smärta, nedsatt rörlighet och behov av kirurgiska ingrepp. Vårt fokus i rapporten har legat på patienternas egna berättelser och erfarenheter av kontakt med vården, säger förvaltningschef Marléne Jonsson i patientnämnden.
Fokus på avslutade ärenden
Totalt inkom 1374 ärenden till patientnämnden under perioden 31 augusti 2024 till 31 augusti 2025. Rapporten fokuserar på de ärenden som avslutats under perioden och efter att åldersgrupper med få ärenden exkluderats kvarstod 89 ortopedärenden för vidare analys.
Bland kvinnor framträder tillgänglighet som den mest frekventa klagomålskategorin, följt av kommunikation och resultat. För män är den vanligaste klagomålskategorin vård och behandling, följt av kommunikation och tillgänglighet.
Önskemål från patienter
I samband med att patienter och närstående lämnar synpunkter till patientnämnden framkommer ofta även konkreta förbättringsförslag.
- Genom att ta del av dessa erfarenheter får vårdgivare och beslutsfattare möjlighet att identifiera konkreta förbättringsområden – och därmed skapa en ortopedisk vård som är mer tillgänglig, trygg och anpassad efter patienternas verkliga behov. Patientens röst tas tillvara som en resurs i förbättringsarbetet för att utvecklas mot en mer personcentrerad vård, berättar Marléne Jonsson.
Här är några av de förbättringsförslag och önskemål som har kommit in:
- Tydligare och bättre hantering av remisser. Det handlar om att få veta om remissen har skickats, vart den har skickats och vad som händer efteråt.
- Mer information och tid för samtal. Patienter vill ha tydligare information om sin diagnos, behandling och vad som händer framöver.
- Tydligare kommunikation och dokumentation. Patienter vill att läkare skriver mer utförliga journalanteckningar, så att informationen blir tydlig och spårbar.
Det är värt att klaga
När patienter och närstående delar sina synpunkter med patientnämnden kan det leda till konkreta förbättringar – både för den enskilda individen och för vården i stort. I flera fall har klagomål från patienter resulterat i en ny läkartid, tydligare information och förklaringar, eller att rutiner har setts över.
- En annan viktig vinst är att vi, med patienters och närståendes perspektiv, kan bidra med ett underlag som stärker regionens arbete för en personcentrerad och nära vård. Våra rapporter har betydelse och har bidragit till flera beslut som fattats av Hälso- och sjukvårdsnämnden, säger Marléne Jonsson.
Länk till rapporten: Effektiv ortopedisk vård – patienternas erfarenheter som vägledning