Bildcollage med regionala utvecklingsnämndens ordförande Jonny Lundin samt en bild på ett tåg som färdas i vinterlandskap

Samarbetet Botniska korridoren vill se full utbyggnad av järnvägen

2024-01-08 14:06

Trafikverket ska senast 15 januari föreslå inriktning till regeringen om framtida ekonomiska ramar, fördelning av medel och investeringar mellan olika trafikslag. Botniska korridoren betonade nyligen i en debattartikel i Dagens samhälle vikten av att av att bygga ut järnvägen i norra och mellersta Sverige.

Sedan april 2023 är samarbetet Botniska korridorens verksamhet och kansli organiserat på Regional utveckling. Regionrådet Jonny Lundin (C) är vald till samarbetets ordförande. Vi befinner oss nu i de inledande skedena av revideringen av den nationella planen för transportinfrastruktur. Den 15 juni förra året gav regeringen ett uppdrag till Trafikverket att ta fram inriktningsunderlag som bland annat ska beskriva hur mycket planens budget kan eller bör uppgå till.

- Det är positivt att regeringen så tydligt betonat vikten av att bygga ut den europeiska stomnätskorridoren Skandinavien Medelhavet som bland annat innefattar Nya Ostkustbanan, Norrbotniabanan och Godsstråket genom Bergslagen. Att regeringen lyfter våra prioriteringar förpliktigar också och behöver speglas av Trafikverket när de återrapporterar till regeringen senast 15 januari, säger Jonny Lundin.

Botniska korridoren – sju regioner i samarbete

Botniska korridoren har funnits i många år men har under de senaste åren växlat upp och intensifierat sitt påverkansarbete mot EU och på nationell nivå. På senare år har också samarbetet utökats till att omsluta totalt sju regioner: Dalarna, Gävleborg, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Örebro län. Tillsammans representerar de deltagande regionerna 72 procent av Sveriges yta, vilket är något mindre än Italien men större än hela Storbritannien.

- Att arbeta tillsammans med våra gemensamma och övergripande prioriteringar ger oss en enorm styrka och gör oss samtidigt unika både på nationell och EU-nivå, säger Jonny Lundin. En av de större framgångarna hittills var när EU beslutade om förlängningen av stomnätskorridoren 2021, vilket gör att exempelvis Nya Ostkustbanan är prioriterat av och kvalificerat för medfinansiering från EU, tillägger Lundin.

Fortsatt dialog om utbyggnad av järnvägen

Senast 15 januari ska Trafikverket föreslå regeringen sitt inriktningsunderlag som därefter ska skickas ut på remiss till bland andra Region Västernorrland och Botniska korridoren. Underlaget ska på övergripande beskriva förslag till framtida ekonomiska ramar för Trafikverket och dess verksamhet, fördelning av medel mellan de olika trafikslagen och mellan exempelvis investering och underhåll. 

- Vi i samarbetet Botniska korridoren förväntar oss att Trafikverket tar höjd för och tydligt redogör för vad regeringen behöver göra i sin tur för att stomnätskorridoren ska kunna byggas ut skyndsamt, säger samarbetets verksamhetsledare Henric Fuchs, tillika strateg på Region Västernorrland. Vi kommer fortsätt att ha nära samtal och dialog med regeringen, riksdagens ledamöter och Trafikverket för att säkerställa att utbyggnaden av våra gemensamma järnvägsprioriteringar skyndas på, att nödvändiga beslut fattas och att finansiering säkras, avslutar Fuchs.

Remissen av inriktningsunderlaget ska besvaras senast 15 april 2024 och därefter övergår revideringsprocessen till nästa steg där regeringen ska föreslå riksdagen vilka ekonomiska ramar som bör sättas för infrastrukturen 2026–2037. Ramarna för den innevarande perioden 2022–2033 uppgår till totalt 881 miljarder kronor.

Läs mer:

”Fatta beslut om utbyggnaden av den Botniska korridoren” - Dagens Samhälle (dagenssamhalle.se)

Botniska Korridoren – Gör Sverige större (bothniancorridor.com)

Nya Ostkustbanan – Nya Ostkustbanan


Tillbaka till toppen