Synpunkter på vården
Hur har du upplevt dina kontakter med vården? Berätta gärna vad som har fungerat bra eller sådant som du är missnöjd med och föreslå vad som kan förbättras.
I Region Västernorrland kan du lämna dina synpunkter och klagomål till en mottagning eller patientnämnden genom att logga in på 1177.
Information på 1177
Om du är missnöjd med din vård eller tandvård eller tror att du kan ha skadats i vården finns det flera sätt att gå vidare. Mer information hittar du på undersidorna "Om du inte är nöjd" eller "Om du skadats i vården", eller på 1177.se.
Ersättning för skada
Söker du ersättning för en skada orsakad av regionfinansierad vård finns en patientförsäkring hos Löf, regionernas ömsesidiga försäkringsbolag. Har skadan orsakats av ett läkemedel hör du av dig till Läkemedelsförsäkringen.
Ersättning vid patientskada - 1177.se
Patientnämnden eller Ivo
Om du och den enhet du har synpunkter på tillsammans inte kan lösa problemet kan du kontakta Region Västernorrlands patientnämnd. Patientnämnden erbjuder också möjligheten att kommunicera säkert via 1177.se e-tjänster.
Om du inte får den hjälp du behöver så kan du kontakta Inspektionen för vård och omsorg - Ivo som är tillsynsmyndighet för bland annat hälso- och sjukvården.
På webbplatsen 1177.se hittar du mer information om regler och rättigheter och vad du kan göra om du inte är nöjd med vården.
Inkomna synpunkter bidrar till förbättring
Dina synpunkter eller klagomål kan hjälpa andra och förbättra kvaliteten inom vården.
Varje år sammanställer Patientnämnden ett antal rapporter, där de analyserar de klagomål och synpunkter som har kommit in.