Infrastruktur och transporter

Infrastruktur och transporter av människor och gods är en förutsättning för hållbar regional utveckling. Bra förbindelser med tåg, buss, bil, flyg och båt utgör en viktig förutsättning för människors möjligheter att leva och verka i Västernorrland och för näringslivets framtida utveckling.

Regional länsplan för regional transportinfrastruktur

Region Västernorrland ansvarar för att ta fram en regional infrastrukturplan, som innehåller infrastrukturåtgärder som ska prioriteras under en tolvårsperiod. Infrastrukturplanen är ett av många verktyg för att genomföra Västernorrlands regionala utvecklingsstrategi. Regeringen beslutar om den ekonomiska ramen för planen. I den regionala planen finns satsningar på vägar, kollektivtrafikanläggningar, cykelvägar och medfinansiering till vissa kommunala infrastrukturåtgärder.  

Remiss av förslag till ny länsplan för regional transportinfrastruktur 2026 - 2037

Region Västernorrland skickar under hösten 2025 förslag till länsplan för transportinfrastruktur 2026–2037 på remiss. Planen omfattar satsningar på vägar, trafiksäkerhet, kollektivtrafikanläggningar samt gång- och cykelinfrastruktur, med en preliminär planeringsram på 1,3 miljarder kronor. Målet är att skapa en mer hållbar och tillgänglig transportinfrastruktur i hela länet. Synpunkter på förslaget ska inkomma senast 8 december till e-postadressen: region.vasternorrland@rvn.se

Nationell infrastrukturplan

Det finns även en nationell infrastrukturplan som fastställs av regeringen. Den nationella planen innehåller investeringar i nationella stamvägar, hela järnvägsnätet, samt all drift och underhåll i statlig infrastruktur. De vägar i Västernorrland som tillhör den nationella planen är E4 och E14. Den nationella planen för transportsystemet tas fram av Trafikverket. På regeringens webbplats finns mer information om den nationella infrastrukturplanen och infrastrukturpropositionen.

Nationell infrastrukturplan (trafikverket.se)

Den nationella och den regionala planen innehåller tillsammans samtliga statliga satsningar på infrastrukturen i Västernorrland. Planerna uppdateras ungefär vart fjärde år. Trafikverket är huvudman för statlig infrastruktur och ansvarar för genomförandet av både den nationella och regionala infrastrukturplanen.

Region Västernorrland samarbetar med flera andra regioner för att påverka vilka satsningar som prioriteras i den nationella infrastrukturplanen. Arbetet utgår från Botniska korridoren som är en viktig gränsöverskridande korridor i det europeiska stomnätet för transporter som kopplar samman Europa med det råvarurika norra Sverige, Norge och Finland där stora exportvärden skapas.

Viktigaste är Nya Ostkustbanan som innebär att restiderna kan halveras från Umeå till Stockholm. Andra prioriteringar är upprustning av järnvägen mellan Långsele och Västeraspby, Mittbanan med ökad kapacitet och minskade restider, ny förbifart E4 i Örnsköldsvik och därefter i Härnösand, bärigheten på det regionala vägnätet. Mer information om påverkansarbetet finns på följande webbsidor:

Botniska korridoren (bothniancorridor.com)

Mittstråket (mittstraket.se)

Nya Ostkustbanan (nyaostkustbanan.se)

Samhällseffekter av flyget i Västernorrland

Rapporten ”Samhällseffekter av flyget i Västernorrland” är utförd av Sweco på uppdrag av Region Västernorrland och länets kommuner. Den belyser vilken betydelse de tre flygplatserna i regionen – Sundsvall Timrå Airport, Örnsköldsvik Airport och Höga Kusten Airport – har för olika samhällssektorer.

 


Tillbaka till toppen