Lunch Lådan

När coronavirusets effekter sprider sig likt ringar på vattnet riskerar många företag att gå i graven. Men för Lunch lådan i Timrå innebar pandemin däremot att de kunde utöka sin kundbas.

- Vi låg rätt i tiden eftersom vi jobbade med take-away mat redan innan pandemin kom, säger Viktoria Mohlen.

Hjälp med kapital

För ett par år sedan startade Viktoria Mohlen och Emma Backeberg Lunch Lådan i Timrå tillsammans. De saknade ett utbud av goda och nyttiga sallader som skulle ge en smakupplevelse utöver det vanliga. Idag sysselsätter företaget två personer.

- Det finns ett bra kundunderlag här i Timrå. Vår lokal ligger också centralt och bra till. Egentligen har vårt företag gått bra sedan start men med corona fick vi en ny kundbas kan man säga. Många tycker det känns tryggt med take-away i dessa tider, säger Viktoria Mohlen.

Lunch Lådan i Timrå sökte en utvecklingscheck för att bygga en hemsida med beställningsfunktion för att bli mer tillgängliga för de kunder som önskar take-away. Den nya hemsidan är givetvis också en bra reklampelare för själva restaurangen.

- Att bygga en hemsida är en stor investering som vi lyckats göra med utvecklingscheckens hjälp. Utvecklingschecken har betytt jättemycket för oss, annars hade vi aldrig kunnat utveckla företaget så bra digitalt, säger Viktoria Mohlen.

Möjlighet att utveckla företaget

Hemsidan är precis färdig och ska lanseras i mitten av april. Med den kommer kunderna att kunna göra sina beställningar digitalt och det förenklar för både kunderna och de som ska leverera take-away.

- Jag skulle absolut rekommendera fler att söka utvecklingschecken. Helst om man är småföretagare och kanske inte har så mycket kapital. Det tar tid att bygga upp någonting och de här företagsstöden ger helt andra möjligheter att kunna utveckla företaget, säger Viktoria Mohlen.

Utsikterna för Lunch Lådan i Timrå är bara positiva. De kommer att fortsätta utveckla företaget under 2021.

- Jag har märkt att inställningen gör mycket och har man en positiv inställning så smittar det av sig. Vi tänker på att inte prata pandemi med kunder heller, det gör mycket med en positiv inställning, avslutar Viktoria Mohlen.

Om utvecklingschecken

Utvecklingschecken togs fram efter utbrottet av Coronapandemin 2020 för att hjälpa regionens företag att ställa om till följd av ändrat kundbeteende. Den riktade sig till små och medelstora företag och för investeringar i marknadsnära affärsutveckling. Utvecklingschecken löpte ut 2021-12-31, och är ersatt av ett så kallat utvecklingsstöd med liknande villkor. 

Region Västernorrland beviljade 695 företagsstöd under 2020 vilket var en ökning med 287 procent mot för året innan. Merparten av dessa 695 beviljade företagsstöd var Utvecklingscheckar.


Tillbaka till toppen