#78974

Digitala möte med vårdcentralen

Hej!

Jag har idag varit i kontakt med RVNs vårdcentral, i mitt fall en vc i Sundsvall. Jag ville boka en tid för en knöl i underarmen jag har dragits med ett tag. Jag är själv en rätt IT-intresserad person men dagens möte med er chat tycker jag är en ineffektiv digitalisering som saknar medborgare/kundperspektiv. Den tog ca 1h för mig, en kvart för en sjuksköterska och tio minuter för en läkare. Mitt mål var att få boka en tid för att en sjukvårdsutbildad skulle kunna göra en bedömning på min knöl för ett ev borttagande. Det blev ju slutprodukten av min chat och kontakt med er men den tog ju mycket tid för mig och även icke värdeskapande tid från er personal.
Jag som är rätt digitalt kunnig tyckte även att ingången som jag hade innan jag fick komma med i chatten var opedagogiskt och krånglig.
Sveriges läkare behandlar är minst effektiva i att utföra riktigt medicinskt arbete och det förstår jag verkligen när en läkare (som idag) behöver sitta med detta. Allts som behövdes var en bokning av tid. Jag är hos sjukvården kanske var 5e år. Vill inte belasta, men detta får mig att välja bort offentlig sjukvård och gå till privata praktiker.
Hoppas ni tar en funderare kring detta och omvärderar arbetssättet.
Hälsningar
Erin Hedlund

av Erik Hedlund
Frågan ställd till

Översikt

Alla svar

#78975

Svar: Digitala möte med vårdcentralen

Hej Erik och Tack för dina värdefulla synpunkter!
Denna funktion med chatt har varit på försök under våren och breddinfördes inför sommaren.
Utan att veta kan jag tänka mig att eftersom funktionen är ny och det är många semestervikarier kan det ha påverkat svarstiden.

Jag tar med mig dina viktiga reflektioner till verksamheten.
Vänlig hälsning
Ingeborg Wiksten L
Regionråd Västernorrland

Frågan besvarad av

Tillbaka till toppen